söndag 2 december 2012

Lycka, julbak och adventskalas

Lycka kan vara lite julgodis. Lite är så mycket bättre än inget alls när det gäller julbak.

Även om jag fick dela upp bakandet i små, korta etapper.
Även om jag fick ta många tims-/dygnslånga pauser mitt i allt stök när Q sa ifrån och beordrade mig att omedelbart lägga mig raklång.
Även om jag fick skära ner att-göra-listan med hälften (flera gånger om).
Även om saffrans- och pepparkakspralinerna blev en besvikelse (tyvärr inte alls lika goda som väntat, vanlig bountysmak är 100 ggr godare, å andra sidan finns inte samma risk för överätning med dessa :) )
Även om jag fick avstå/skjuta upp pepparkaksbaket tillsammans med familjen (lussebullarna har jag gett upp för länge sedan).

Lycka är när inställda och försenade födelsedagskalas förvandlas till glöggmys med närmaste släkten.

Lycka är att kunna fixa enkel julstämning hemma när man inte kommer iväg på julbord eller glöggfester (vi har tyvärr tvingats tacka nej till alla glöggfiranden under åren).

Lycka är att för första gången på många år ha fått upp lite adventspynt i tid (förr om åren har vi inte ens märkt att advent kommit).

Älskar denna tid på året. Älskar adventsstjärnorna i fönstren. Ljusslingorna utomhus på trappan och altanen. Snön som ligger vacker på marken. Det knarrande ljudet under fötterna när man går på kall snö. Den friska luften. Att det är lättare att sova i mörker och kyla. Älskar vinter.

Lycka är att ha fått lite gjort. Att för första gången på ett decennium ha firat första advent. Att för första gången ha gett barnen ett mysigt adventskalas och förhoppningsvis kanske påbörjat en ny tradition.

Då gör det inte så mycket att vi fick köpa färdigkokt julskinka, pepparkakor och lussebullar.
Då gör det inte så mycket att pralinerna blev lite misslyckade.
Då gör det ingenting att jag somnade vid midnatt och vaknade halv två utan att kunna somna om eller att orken tryter alldeles för tidigt.
Då går man omkring med ett leende på läpparna.

Ändå.




 


(foto; julmys i vårt hus samt julbaket i form av  hasselnötspraliner och kokos-/hasselnötskrossgodis från Bakverk och fikastunder och bountys med inspiration från Anna Haléns bok "LCHF för familjen")

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oh, vad härligt! :)
Jag älskar den tiden på året också!
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

5 varv i rondellen sa...

Tack och detsamma! Ja, vinter och adventstid är underbart! :)

Kram