onsdag 9 januari 2013

Healing crisis?

Det jag den senaste veckan trott varit svår IBS (pga att jag gjorde ett avsteg på nyårsafton när jag åt ett par klyftor sötpotatis) kan nog vara en läkekris, en sk healing crisis. 2006 la jag om kosten till LCHF/Paleo och under åren har jag gjort ett flertal avsteg vilket jag alltid brukar känna av direkt. Men. Inte alls i den här utsträckningen. Så här däckad av magont har jag inte varit på många år och hur jag stod ut med att må på detta sätt nästan dagligen i drygt tjugo års tid förstår jag inte. Är så tacksam över att min mammagruppvän uppmärksammade mig på kostens inverkan på min IBS.

När jag idag tittade igenom min kalender (där jag även för bok över hur jag mår) insåg jag att symtomen slog till samtidigt som jag höjde kokosfettet från två till drygt tre msk/dag. Samtidigt har jag dessutom ökat användningen av kokosoljan utvärtes (ansikts-, fot och handkräm flera gånger per dag). Trots att jag trappade upp kokosfettet sakta var det troligen för snabbt ändå. Och ja, enligt kranisakralvännen, kinesiologen och maken har jag för vana att bli lite väl ivrig och gå för fort fram emellanåt. :) Vet av erfarenhet att jag ofta blir sämre initialt av många nya preparat jag får från kinesiologen men när jag väl tagit mig upp ur diket "hoppar" jag upp flera snäpp på läkeskalan. Så har mönstret sett ut i drygt fyra år och troligen är det jag upplever just nu en liknande utrensnings- och läkereaktion.

Vad är då en läkekris (healing crisis)?

Bruce Fife skriver om kokosoljans fantastiskt läkande egenskaper och om healing crisis i sin bok "Coconut Cures". Enligt Bruce Fife är en healing crisis de symtom som ibland uppstår då man intar föda, örter eller tillskott som har kraftig utrensningseffekt (detox). En healing crisis är ett tecken på att kroppen avlägsnar gifter, virus och bakterier som samlats i kroppen under lång tid. Utrensningen kan vara så kraftig att vissa symtom uppträder, t ex utmattning, illamående, diarré, kräkningar, utslag, akne, huvudvärk, muskelvärk eller feber. Kroppen genomgår en period av rening och läkning och processen kan få dig att känna dig sjuk men är ett tecken på att behandlingen fungerar.

Symtomen kan variera i styrka. Ju sjukare du är, desto svårare symtom och mer långvarig är i regel läkekrisen. Oftast varar krisen bara ett par dagar men i vissa fall kan den vara längre än en vecka (vilket jag tror är fallet för mig). Under långvarig behandling kan flera perioder av läkekriser uppträda med varierande symtom. Med varje kris höjs hälsan ytterligare ett snäpp och gradvis börjar man känna sig bättre och friskare.

Kokosolja har en fantastisk förmåga att läka  kroppen och kan därför starta en läkekris oavsett om du använder den på huden eller äter/dricker den. Kokosoljan tränger in i huden och hjälper kroppen att rensa ut gifter samt döda virus och bakterier. Får du akne när du börjat använda kokosolja som ansiktskräm är det ett tecken på att din hy renar sig själv och det brukar gå över inom ca en vecka. Kokosoljan sägs hjälpa många att förebygga akne och ger en slät, jämn och fräsch hy samt minskar rynkor (kan intyga att min hy är avsevärt rosigare, fräschare, slätare och mindre rynkig under ögonen sedan jag började använda den morgon och kväll i ansiktet, men jag fick ett par små plitor första veckan). Om man ofta t ex får diarré när man äter kokosolja betyder det (enligt Bruce Fife) att kroppen gör sig av med gifter via tarmarna och att man har problem med matsmältningssystemet.

Anledningen till att man rekommenderar att man trappar upp användandet av kokosoljan sakta är just att den kan leda till en healing crisis. Är man inte van vid kokosoljan eller har svåra hälsoproblem är det extra viktigt att trappa upp sakta då det kan leda till några obehagliga symtom. Enligt Bruce Fife bör en frisk vuxen person klara av 3,5 msk kokosolja utan problem. Själv tyckte jag att jag trappat upp sakta (från 1 till 2 till 3 msk) men tydligen borde jag stannat på två msk en längre tid...

Så. Dags att återgå till två matskedar om dagen. Tills dess att magen min vant sig. Lite illamående klarar jag av att hantera, men inte i den här utsträckningen. Wish me luck. :)











För mer information om kokosolja och healing crisis:
Bruce Fifes böcker "Coconut cures" och  "The healing crisis"





6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag använder kokosolja i morgonkaffe och ett antal kaffekoppar till innan matdags vid 11-12-tiden... kör s.k. Periodisk fasta, eftersom det passar mig bra (har aldrig varit frukostmänniska...)
Kanske ska också använda mer kokosolja utvärtes... på ansikte... annars använder jag bara ekologiska ansiktsoljor-krämer baserade på ringblomman. :)
Hoppas din kropp vänjer sig snart vi 2 msk och du kan gå över till 3 msk! Jag måste kolla då hur mycket kokosolja sammanlagt kjag får i sig! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

5 varv i rondellen sa...

Åh, jag kör också PF och mår så bra av det! Tycker att det kommer automatiskt när man äter strikt LCHF, jag är aldrig hungrig på fm längre. :)

Blir bara mer och mer imponerad över kokosolja, ju mer jag läser desto mer intresserad blir jag. Det verkar inte finnas gränser för hur den kan hjälpa kroppen att läka, både till det yttre och inre.

Kan verkligen rekommendera kokosoljan i både ansiktet, håret och kroppen. Min hy har blivit så mkt mjukare, slätare och jämnare. T o m rynkorna under ögonen är slätare! Men första veckan fick jag små finnar i ansiktet, troligen utrensning. Har också använt ekologiska oljor i flera år men tycker nog att kokosoljan är snäppet bättre (med undantag från arganoljan med den är svindyr).

Inga mer dyra krämer här längre, använder hellre pengarna på annat! Räknade ut att jag får massa pengar över gnm att använda kokosfettet till allt:)

Det tog mig ett halvår att vänja mig vid en msk kokosolja, mådde riktigt illa i början och jag trappade nog upp för snabbt. Från 2 till 3 msk på ngn vecka var nog inte så klokt. Men jag blev för ivrig och vill ha resultat! Har läst om personer som blivit friska(re) från ME och sköldkörtelsjukdomar med kokosoljan så jag vill testa! Men då måste man upp i terapeutiska doser, vilket är 3,5 msk/dag eller mer... (vet att vissa extremfall har tagit så mkt som 10-15 msk/dag).

Å andra sidan lär jag ju få i mig rätt mkt via huden också, kanske kan det kompensera om jag drar ner lite i mitt gröna te? :)

Blev så sugen på både gratängen o din lugg idag! :)


Var rädd om dig!

Stor KRAM

5 varv i rondellen sa...

PS Använder man kokosoljan som dagkräm bör man bara ta lite, annars fastnar inte sminket. :) Men till natten smackar jag på massor, så att det blir kletigt. Tar lite extra under ögonen. DS

Anna-Karin sa...

Trist med magont men skönt att du kommit fram till varför och hur du kan åtgärda det.

Spännande läsning! Jag använder en del kokosolja så som du gör, invärtes och utvärtes, men inte alltid dagligen. Använder du bara virgin/den med smak?

Tycker det är/verkar svårt att avgöra vad som är läkekris och vad som inte är det under tiden man har den.

Kram från mig! :)
/Anna-Karin

5 varv i rondellen sa...

Ja, det är svårt att avgöra och inte alltid helt självklart om det är krasch eller läkekris. Men då jag skriver rätt detaljerade anteckningar varje dag, sedan flera år tillbaka, kan jag oftast gå tillbaka o se om jag gjort ngt särskilt när symtomen kom. Ofta kan jag då härleda det till överansträngning eller ngn ny behandling. Igår tittade jag igenom kalendern och såg att det ju var samma dag som jag ökade kokosfettet som magen började bråka. Maken hade nämnt det men jag ville inte tro det... :)

Det svåra är också att orka härda ut, det är lätt att tappa hoppet och humöret när man dippar rejält.

Nej jag använder tyvärr endast ekologiskt deodoriserat kokosfett, det luktfria då jag inte alls klarar av kokosdoften. :) Har mailat tillverkaren och den ska e u inte vara raffinerad, behandlad med kemikalier utan endast ångbehandlad och den innehåller likvärdiga nivåer av de nyttiga näringsämnena.

Har nyligen börjat använda kokosoljan dagligen, tidigare endast vid behov eller periodvis men när jag läst böckerna om kokosoljan blev jag inspirerad att testa mer intensivt. :)

Stor KRAM!

Anonym sa...

Hej!
Jag lider sedan några år tillbaka av genitalherpes som ju är ett virus.

Sedan i våras har jag börjat med kokosolja och har då haft det i kaffet/teet ca 1 tsk/kopp. någon gång då och då har jag använt det till utvärtes bruk.
Jag har sällan varit så förkyld och haft herpesutslag som jag haft sedan jag började med kokosoljan.

Jag hade lite funderingar på om det kunde vara någon utrensingsfas.

Under sommaren har vi varit lite fattiga på kokosolja då vår granne och leverantör haft kort om kokosolja med smak, så jag har snålat. Utslagen har då minskat.
Men så började jag igen i förra veckan då jag blev så sugen på kokosolja.
Givetvis så blossade utslaget ut igen.

Eftersom jag läst på din sida att det är bra mot bland annat herpes så har jag stora förhoppningar om att det ska bli bättre.

Min fråga är:
kan det vara kokosoljan som drar igång viruset (tänker i första hand på herpes viruset)?

Är det i sånt fall en utresning?
Hälsningar
Änge