fredag 25 januari 2013

Lycka, InStyle och glutenfri inspiration

Idag gläds jag över:

1. En extra timmes sömn efter att barnen gått till skolan. "Förbjudet" och omöjligt under ett decennium. Händer inte ofta men nu njuter och välkomnar jag sömnen varje gång den vill komma till mig. Igår fick jag akuta sömnattacker precis då barnen kom hem från skolan. Feltajming. Idag kom den vid rätt tid. Idag knockade den mig helt. Så skönt. Så läkande.

2. Att maken vet hur man får frun glad när han är ute och flyger. Ett ex av amerikanske InStyle (ja, det måste vara amerikanska, stor skillnad mot brittiska tyvärr) får mig alltid att le. Länge. Mitt absoluta favoritmagasin sedan mitten av 90-talet. Var en trogen prenumerant 1997-2010 men av ngn anledning försvann prenumerationen vid flytten för två år sedan (måste se till att förnya). InStyle har allt när det gäller yta; mode, makeup, frisyrer, accessoarer, inredning. Älskar bilderna. Älskar att studera makeuper och frisyrer i detalj. Älskar att sedan öva på på mig själv (eller andra). Älskar röda-mattan-reportagen från premiärer och galor. Älskar att drömma mig bort en stund. Älskar allt med InStyle. Min modebibel.

3. Att ha fått hem "Friends of Adams" nya, glutenfria bakbok. Behöver inspiration till glutenfri bakning så att vi kan sluta köpa hem alla glutenfria produkter som mest innehåller (genmodifierad) majs, låtsassocker och en massa tillsatser. Boken innehåller fantastiska recept men rätt mycket majsmjöl och socker/sirap (det har jag dock för avsikt att utesluta den dagen jag försöker ge mig på att baka). Nu inväntar jag bara att skedförrådet mitt ska tillåta bakning.

4. Att orka torka av diskbänken, plocka ur diskmaskinen och sätta en tvätt. Händer inte ofta. Framför allt inte regelbundet. Det är stort för mig. Känner mig nästan som en bra hemmafru. :)

5. Att jag åter fick en mysstund med barnen i morse innan det var dags att gå till skolan. Påminner mig om våra mysstunder då de var små, då det enda jag orkade göra var att sitta mellan dem i soffan (som en zombie, men ändå) och mysa. Klia dem på ryggen. Eller i håret. Eller i nacken. Kramas. Vara nära. Lycka. Har saknat det under alla de år jag inte kunde gå upp i tid på morgnarna. Den där lugna stunden innan dagen satte igång. Den där lugna stunden som gjorde starten på dagen så härlig. Den där lugna stunden vi tankar oxytocin och kärlek. Den där lugna stunden vi alla behöver. Varje dag.

Ikväll ser jag fram emot en mysig middag, ett glas rött vin och en film. Kanske "Hypnotisören" via Headweb?





2 kommentarer:

Unknown sa...

Vad härligt att du fått mer energi och fått mer den behövliga sömnen!
Spännande med den här boken! Kan man beställa den på nätet?
Blev det Hypnotisören?
Ha en toppen kväll!
Kramar till dig! <3
/7Lana

5 varv i rondellen sa...

Ja, jag beställde den från Bokus, den är helt nyutkommen!

Tack söta! Det blev Hypnotisören, men den var tyvärr en besvikelse, lite seg. Maken gav upp efter halva filmen. :)

Stor kram! <3