onsdag 16 januari 2013

Lycka, filmmys och iHerb

Lycka är att:

1. Efter vad som känns som en evighet få sex timmars nattsömn.

2. Efter en tid av total utmattning känna en liiiten gnista med energi. Att känna att en vardagssyssla inte kräver en ansträngning av bestiga-Mount-Everst-klass är ren och skär lycka. Att kunna torka av diskbänken utan att varje sekund kämpa mot att kollapsa är underbart. Att kunna slänga ihop en omelett utan reflektera över ansträngningen. Att kunna stå på benen utan att hela tiden bokstavligen kämpa för att inte falla ihop. Förvisso räckte bara energin i en kvart. Men ändå. Det betyder att energin finns där någonstans!

3. Ha filmmys med febrig och hostig son. Inte att han är sjuk men att jag får lite extra egentid med honom. Så klok, omtänksam, humoristisk och fantastisk att jag inte kan fatta att han är min. Och att få en stunds soffmys med dottern varje morgon. Så smart, snäll, sprudlande glad och underbar att jag inte kan fatta att hon är min. Som jag längtat efter att kunna gå upp tidigt regelbundet (under alldeles för många år somnade jag först vid 05-tiden och då var det tyvärr omöjligt att gå upp kl 06.30). Äntligen börjar det funka. Älskar soffmys med barnen. Det är en aktivitet jag är bra på. Är så tacksam över att mina barn valde just mig till mamma.

4. Ha gjort ett riktigt kap. Häromdagen fick jag hem en stor kartong från iHerb.com, fullproppad med sådant som jag vanligtvis handlar i specialhälsokoster i stan. Hos iHerb hittade jag många av dessa produkter till halva priset. Minst. Hittade t ex en 900 ml ekologisk duschkräm till ca 1/5-del av priset på hälsokosten. Sånt gillar jag. Och maken. Nu är förrådet fullt. I typ en månad eller två. 

5. Barnen älskar min nya variant av köttfärssås (med kokosmjölk) som jag gjorde för en tid sedan (med makens praktiska hjälp men ändå). Att få höra att det var "jättejättejättejättegott mamma!" tillhör inte vanligheterna här hemma. Inte heller att dottern säger att "det här är såå gott, det här kan du servera på restaurang!" Eller att barnen ber om en portion till. Eller att barnen ber om att få min goda köttfärssås till middag i morgon - också. Är mer van vid att höra "snälla mamma, lova att ALDRIG mer göra köttfärslimpa!" I vår familj är det maken som står för den fantastiska matlagningen. Det enda jag är bättre på är krispig klyftpotatis och att baka. Så att få höra barnen säga att min mat är supergod gör mig varm i hjärtat. Det finns hopp!

6. Med makens hjälp ha frysen full av matlådor; fisksoppa, köttfärssås, köttgryta och köttfärsbiffar. Det underlättar min vardag enormt att veta att det finns mat att värma när jag inte har kraft att stå upp och laga mat och maken inte är hemma. Att veta att i värsta fall kan barnen värma maten själva. Matlådor är guld värda!




 




3 kommentarer:

Unknown sa...

Oh, vad underbart! :) Gläds med dig över din energi och att barn älskade din köttfärssås! Recept? :)
Vad spännande med den här sidan! Måste också kika där! :)
Tack för tipset!
Ha en underbar onsdagskväll!
Kramar!
//Lana

5 varv i rondellen sa...

Tack söta! Köttfärssåsen improviserade jag. Blandfärs, kokosmjölk, krosstomater, vitlök, chili, tamarisoja, timjan och salvia. Till det serverade jag mirkelnudlar. :)

KRAM

Unknown sa...

Tack tack! Perfekt och enekelt recept! det ska jag spara! Alla ingredienser helt i min smak! Det ska jag laga! :)
Kramar till dig!