söndag 18 november 2012

Varför LCHF/Paleo?

Många undrar varför jag envisas med att äta LCHF/Paleo, eller varför jag är så tråkigt strikt och aldrig kan "unna mig" något gott. :)

Så här tänker jag: 

IBS
Ända sedan jag var barn har jag haft ont i magen så gott som dagligen. Kolikkramper, uppsvullen så att jag såg höggravid ut, svimmade av smärtan, spenderade dagligen många timmar på toaletten, kallsvettig, magkatarr... listan på symtom goes on. Ja, ni förstår kanske. Det blev åtskilliga läkarbesök genom åren. Trots det hittade de aldrig något "fel". I många år åt jag helt mjölkfritt, trots att det inte hjälpte. Försökte hitta vad det var exakt som gjorde att jag ibland helt akut fick så fruktansvärt ont i magen. Men hittade aldrig en röd tråd. Det som ena gången gick bra, gick inte alls nästa gång.

Fick tillslut diagnosen IBS och jag har under åren testat alla mediciner, hypnos, fibertillskott, hälsokostpreparat etc som finns på marknaden. Gått i IBS-skola på Ersta sjukhus. Ingenting fungerade. Ingenting alls. Förrän min mammagruppsvän sa åt mig på skarpen att jag borde överväga att sluta med socker och mjöl.

Herregud. Inte äta socker? Vaddå? Får jag inte äta bröd, bullar, chips? Det kommer jag aldrig att vilja vara utan! Jag blev arg och provocerad.

Men. Oj så rätt hon hade.

Då det var som värst kunde jag emellanåt inte gå till skolan då jag "bodde på toaletten" eller öht inte kunde få på mig kläder, inte ens trosorna. :) Allt satt åt för hårt. T o m lakanet gjorde för ont. Många gånger under alla mina år på universitetet kunde jag inte ta mig dit, då jag inte klarade av bussresorna. Tur att det var så få föreläsningar och att jag kunde plugga hemma. :) Men när barnen föddes blev det akut. Akuta kolikkramper och två små barn i vagn funkar sådär tillsammans. Minst sagt.

Så. Till slut lyssnade jag på min vän.


Självläkning & sockerberoende
Hon gav mig böckerna "Den självläkande människan" av Sanna Ehdin och "Sockerbomben" av Bitten Jonsson.

Vaddå självläkande människa?

Det var för mig ett helt främmande begrepp. För mig som är uppvuxen med sjuksköterska till mor och som lärt mig att man tar piller från Apoteket om man blir sjuk, eller opererar sig, var det något helt nytt. Kan kroppen läka själv??

Bittens bok fick mig att inse att jag var/är allvarligt sockerberoende. En tuff insikt. Men som förklarade mycket.

Som varför jag alltid vräkte i mig mjölmat och socker och inte kunde sluta förrän påsen/fatet var tomt. Som varför jag aldrig kunde dricka vatten utan alltid drack saft eller Coca Cola (japp, fråga vem som helst av mina vänner...). Som varför jag aldrig kunde ta EN bulle. Som varför jag kunde gå som en dammsugare eller målsökande missil i köksskåpen efter mjölmat eller socker. Som varför jag - fler gånger än jag vill erkänna - bokstavligen tvingat pojkvänner att åka och handla Lantchips en tisdagkväll (eller må, ti, on, to, fre, lö, sö...) när suget slog till, jag behövde chips NU! Som varför jag när jag mådde som allra sämst när sonen föddes ändå gick uppför backen till ICA efter att han lämnat honom på förskolan på morgonen, bara för att handla Lantchips (flera påsar, så att de skulle räcka hela veckan - eftersom att jag kraschade efter promenaden och inte orkade gå mer än någon gång per vecka). Som varför jag älskade att baka bröd och bullar men att de aldrig räckte särskilt länge. Som varför jag hade å svårt att gå ner i vikt, trots salladsdieter, fettfritt och "tallriksmodellen" så mycket jag bara kunde, periodvis.

Alla bitar föll på plats.

GI eller LCHF?
I början valde jag att testa GI. Gick över till fullkorn, dinkel etc. Men det fungerade tyvärr inte alls. Jag bytte bara ut ett beroende mot ett annat. Bakade dinkelbröd och åt till frukost, lunch och middag. Det var ju så gott! Dessutom hade jag fortfarande nästan lika ont i magen.

Efter ett år med GI hade jag hittat Annika Dahlqvists blogg  och Kolhydrater i fokus och blev nyfiken. Och. Tillräckligt desperat (vilket var nyckeln, annars hade jag aldrig orkat förändra kosten så radikalt).

2006 började jag med LCHF. Redan efter ett par dagar märkte jag tydlig skillnad. Efter någon dryg vecka var jag symtomfri!

För första gången sedan jag var barn hade jag inte längre ont i magen!

Unna sig?
Har under åren testat mig fram till vad det är exakt som just jag reagerar på och inte. Tolererar t ex inte alls lika mycket avsteg som många andra. Jag kan inte "unna mig". Jag måste vara strikt. Tyvärr.

Första året inbillade jag mig att det var OK att äta LCHF i veckorna men och äta "bara liiite chips" på helgen. Bad idea. :) Det tog mig ett år att inse att chips var ett minne blott. Det tog mig ett tag att ställa om mitt "tänk" och lära mig att laga mat utan socker, mjöl, sötningsmedel, glutamat, potatis, ris, rotfrukter och frukt. Men. Det går. Och är superlätt. När man väl lärt sig. :)

Har sedan dess fallit dit ett par gånger och även gjort planerade avsteg. Har dock efter år av testande  insett att det faktiskt inte är någon bra idé för min del. Varje gång jag gör avsteg, planerat eller ej, faller jag direkt in i sockerberoendet igen. Magen pajjar, inom 10 min blossar alla IBS-symtom upp med full styrka. Jag får lättare tvång. Sömnen blir sämre. Och jag går upp i vikt (bara 3-5 kg, så inget att snacka om egentligen, men ändå). Det tar mig sedan flera veckor att komma in i strikt läge igen. Det tar mig veckor att få magen glad. Det tar mig veckor att komma in i jeansen.

Så. Inte värt att "unna mig". Tyvärr. Det kostar för mycket i form av kolikont i magen.Så numer tackar jag alltid nej till sådant jag inte tål. Även om det ser gott ut. :)


Hur äter jag? LCHF eller Paleo?
Idag inser jag att jag äter LCHF utan mejerier eller Paleo utan frukt. LCHF och Paleo (stenålderskost) har många gemensamma nämnare. Då jag inte vill äta mejerier ligger mitt fokus på fisk, skaldjur, lamm, vilt, kyckling, ägg, grönsaker, nötter, kokosfett och majonnäs. Försöker dra ner på fläsk (förutom Schweinshaxe, det måste jag äta ibland!). Smör använder jag på kvällarna då kokosfettet gör att jag tappar sömnen om jag äter det efter lunchtid  (det påverkar sköldkörteln och ämnesomsättningen och jag är extremt känslig). Väljer ekologiskt så mycket jag kan. Gröna drinkar till lunch varje dag.

Här kan du läsa om skillnaden mellan LCHF och Paleo.


Mellanmål då?
Mellanmål behöver jag inte alls längre. Maten mättar oerhört mycket längre än jag någonsin trott var möjligt. Kan nämna att barnen klarar en heldag på Legoland utan lunch, gnäll eller småätande när de ätit rejält med ägg och bacon till frukost. De står sig lätt till kvällen - om det behövs (sonen är glutenintolerant och det är ofta svårt att hitta bra mat på stan). När de däremot äter bröd eller flingor till frukost börjar de gnälla och bli sugna redan efter någon timme. Stor skillnad! Huge. :) (och givetvis ger vi dem lunch i vanliga fall, det var mest ett exempel på hur stor skillnad i mättnad olika typer av mat ger, att de vid enstaka tillfällen då vi inte hittat bra mat på stan klarat sig utan hunger tills dess att middagen serverades)

Till kvällsmys äter jag nötter, salami, skuren paprika eller emellanåt LCHF-våfflor eller liknande. Vid fest gör vi några LCHF-bakverk, som t ex Bounty som vi gjorde häromdagen, eller LCHF-chokladmousse.

Tyvärr måste jag vara försiktig med LCHF-bakverk då de emellanåt triggar mitt sug och jag lätt faller in i gamla ätmönster (typ hetsätning eller byter ut mat mot bakverk, även till frukost... inte en av de saker jag är mest stolt över direkt...)


Hälsovinster
Det är dock inte bara magen som är glad över min nya livsstil (kallar det inte diet, det är mitt nya sätt att leva).

Dessa oväntade fördelar har LCHF utan mejerier / Paleo utan frukt för mig:

- IBS helt symtomfri (plattare, gladare och pålitligare mage)
- bättre hy - renare, klarare, jämnare, slätare, fräschare, aldrig plitor/finnar
- kroppsformen mer kvinnlig (större bröst, mer midja, rundare höfter) trots samma vikt.
- celluliterna minskat rejält
- tappat ca 5 kg (hade ingen direkt övervikt att tala om men tappade de där "sista" kilona).
- sömnen bättre och mindre sömnbehov
- lindrar ångest och tvång
- inga blodsockerdippar
- inga humörsvängningar
- ingen eller mkt lindrad PMS
- lindrigare migrän och huvudvärk
- mycket lättare att koncentrera mig, bättre minne, mindre hjärndimma/hjärntrötthet
- piggare på kvällarna
- behöver inte längre gömma mig i stora tröjor eller knäppa upp jeansen efter halva dagen.
- LCHF/Paleo sägs läka inflammationer och eftersom att både IBS och ME tros ha inflammatoriska inslag känns det naturligt att äta på ett sätt som läker min kropp och inte gör mig sämre. Har flera autoimmuna sjukdomar i släkten och vill förebygga att jag själv "ärver" dem. Kosten spelar stor roll, kanske mer än våra gener... (se böcker av bl a Bruce Lipton, Bruce Fife, David Servan-Scheibner, William Davis)
- mitt immunförsvar har blivit avsevärt bättre, är t ex mer sällan förkyld och återhämtar mig snabbare. Mindre infektionskänslig än tidigare (även om jag ff är mer känslig än "normalt").
- har en kroniskt inflammerad sköldkörtel som mår bäst av att jag inte äter vete.
- har säkert glömt nåt här... :)


Periodisk fasta
Sedan i våras kör jag emellanåt även med periodisk fasta, sk intermittent fasting (PF). Har under åren märkt att jag mått som bäst då jag äter mer sällan. Eftersom att jag inte längre är lika hungrig klarar jag mig lätt på ett eller två mål mat om dagen. Min mage är nämligen som allra gladast om den inte får mat i sig hela tiden. Den gillar när den är tom en längre tid. får vara ifred.

Under perioder har jag, omedvetet, kört periodisk fasta och i våras började jag läsa om begreppet och insåg att forskningen numer visar att periodisk fasta kan vara riktigt bra för kroppen, tvärtemot vad man tidigare trott. Allt fler atleter kör numer också med PF och märker att det går alldeles utmärkt, om inte ännu bättre, att träna med periodisk fasta. Periodisk fasta efterliknar stenåldersmänniskans sätt att äta, dvs periodvis brist på mat och lämpar sig endast om man äter Paleo eller LCHF (annars håller man sig bl a inte mätt så pass länge som det behövs).

Berättar mer om PF i ett kommande inlägg.

(Kostdoktorn har bra länkar till många braLCHF/Paleo-bloggar)





foto; några av de otaliga LCHF-kokböcker vi ofta använder hemma plus de böcker som startade min kostresa (fast i nyupplagor) - Sanna Ehdin och Bitten Jonsson.  På önskelistan just nu står Annika Rognebys kommande LCHF-bakbok! :)




4 kommentarer:

ryskadockor sa...

Vad kul att läsa ditt inlägg! Din beskrivning hur du äter stämmer till 100% på mig! Samma här lchf utan mejerier eller paleo utan frukt! Funkar fint fint för mig också! :)
Du skriver att kokosfett påverkar sköldkörteln... det låter intressant...på vilket sätt?
Tack för en fin blogg! Gå gärna in till mig på bloggen, där har jag många mejerifria recept! :)
Ha en toppen torsdag!
Kram
//Lana

5 varv i rondellen sa...

Va roligt! :)

Har lusläst hela din blogg och hittat massa bra recept, tack! Har testat att göra ett av bröden (supergott!) och ska försöka göra bl a muffins och frallor till barnen så snart krafterna kommer åter. Tänkte visa mina alster i bloggen och länka till dig om det är ok? :)

Kokosfett och MCT-oljan balanserar sköldkörteln, ökar ämnesomsättningen och mitokondriernas funktion (energiproduktion). Då jag har Hashimotos och inte tål Levaxin har jag försökt läsa på om alternativ för att stärka min sköldkörtel och snubblade då över kokosfettet för ett par år sedan.

Har du läst "stoppa Alzheimers nu" av Bruce Fife, som handlar om kokosfettets fantastiska fördelar? Rekommenderas! :)

Har planerat att skriva ett eget inlägg om kokosfett framöver när jag har hjärnan med mig lite bättre... :)

Må så gott!

KRAM

KRAM

ryskadockor sa...

Tack, tack för svaret! Jag kommer nu att lägga din bogg bland mina favoriter så jag kan hålla mig uppdaterad hela tiden på dina inlägg! :)
Ja, jag blir bara glad ok du länkar till mig!
Ha en underbar lördag!
Kram
//Lana

5 varv i rondellen sa...

Tack söta! Har lagt till dig också. :)

Hann aldrig testa dina muffins, krafterna tog slut. Hoppas få tillfälle till det snart!

Må så gott!

Kram