torsdag 21 mars 2013

Att förändras, återhämtning och att borsta tänderna med gurkmeja

Jag har förändrats.

Under de snart sju år jag har försökt lära mig att vandra den alternativa vägen har hela min syn på världen förändrats. I vissa avseenden 180 grader.

Som t ex det här med alternativa metoder.

För mig som är uppvuxen i en akademisk familj, där allt ska bevisas i kliniska studier och med synen att sjukdomar bara kan botas med piller eller operationer, har det varit en stor förändring i mitt tankesätt. Att kroppen kan självläka eller att det kan finnas alternativ till receptbelagda piller, och att flera av dem faktiskt kommer från naturen, var mig helt främmande för ett par år sedan. Då tyckte jag att allt sådant var humbug. Då ville jag se vetenskapliga studier på allt. Nu vet jag att det ofta är ett Moment 22 vad gäller kliniska studier. Ett av problemen är att det som är naturligt och inte kan patenteras sällan är intressant för läkemedelsbolagen (om man inte kan ta fram en syntetisk variant förstås). Stora dubbelblinda, randomiserade studier är enormt kostsamma och väldigt få har möjlighet att genomföra dem. Allra minst små bolag som arbetar med naturpreparat. De har inte råd att göra stora studier vilket gör att det sällan finns några (dessutom arbetar alternativmedicinen utifrån att varje individs situation är unik, att liknande symtom kan ha skilda orsaker. T ex får personer med liknande symtom sällan samma behandling, vilket gör att hela tanken med att ge samma dos av samma preparat till tusentals personer, som man gör i kliniska studier, faller). Så kanske är det inte alltid så konstigt att det inte finns forskning på naturliga preparat som örter, kryddor, mineraler eller alternativmedicin?

Nu är jag bara intresserad av en sak. Att det ska fungera på mig. Mitt enda mål är att bli frisk(are). Huruvida det är bevisat eller inte spelar ingen roll. Huruvida det är placebo eller inte spelar heller ingen roll. Huruvida det är en alternativ metod eller en vetenskapligt bevisad skolmedicinsk behandling som kan hjälpa mig spelar ingen roll. Bara jag blir frisk(are). Vetenskapen vet inte allt än. De har inte svaren på alla frågor. Vetenskapen kan inte hjälpa mig med ME. Än. Studier är inte viktiga för mig just nu. Jag har inte tid att vänta in stora studier. Jag vill bli frisk nu. Därför har jag inte råd att ignorera den alternativa vägen. Visst. Jag riskerar att slösa bort pengar. Men jag har kanske också en möjlighet att bli frisk(are). Vilket jag inte tror att jag har om jag bara lägger mig ner och väntar in studier på ME. Så. Därför har jag valt att utforska denna väg.

Min nyfikenhet på allt jag ännu inte vet och mitt intresse för gammal, "beprövad erfarenhet" bara växer. Har vissa metoder överlevt i tusentals år kanske det ligger någon sanning i dem? Jag läser så mycket jag kan/orkar och testar många mer eller mindre "galna" idéer.

Kanske är några av dem inte alls så galna egentligen? :)

Några av de saker jag testat som jag tidigare aldrig hade trott kunde fungera (eller för den delen att jag skulle testa) är:


Gröna drinkar
Har sällan varit mer lyrisk än över de gröna drinkarna. Min kropp älskar dem. Har fortfarande svårt att förstå hur mina smaklökar, mina matpreferenser och min hälsa skulle kunna påverkas och förändras så mycket av en så "liten" sak som en kanna grön smoothie per dag.

Men. Det har de.

Redan efter en dag märkte jag hur kroppen riktigt skrek efter drinken på morgnarna. Det var som ett begär, fast ett begär helt utan oönskade bieffekter (har ju under drygt 20 års tid haft begär av lantchips, coca cola och kanelbullar men de har tyvärr en helt annan effekt på mitt mående). Jag har sedan i höstas längtat efter mina gröna drinkar så snart jag vaknat varje dag och jag känner hur glad kroppen blir när jag äntligen får i mig dem.

En annan oanad effekt är att jag har fått ett begär av färsk rosmarin och basilika, till den milda grad att jag kan knipsa av ett par blad, skölja dem och äta direkt som de är. Bara för att det är så gott och för att min kropp verkar vilja ha dem, just där och då. Maken tror att jag blivit galen. "Det där kan inte vara normalt". :) Men jag har mycket hellre ett sug efter rosmarin än lantchips (sorry, hur mkt jag än älskar lantchipsen gör de mig tyvärr till ett sockermonster utan dess like samt ger mig IBS och oönskade extrakilon)

Märker också hur jag blir allt mindre sugen på kött och än mer på fisk och grönt. Under en period åt jag ofta rött kött och mådde riktigt bra, kändes att kroppen hade ett behov av kött (efter decennier av pasta med ketchup). Men plötsligt för ngt år sedan började min kropp vägra att äta kött. Plötsligt smakade det inte alls lika gott. Kroppen ville istället ha fisk, skaldjur eller fågel. Efter ett tag då familjen tröttnat på att bara äta fisk eller kyckling löste vi det hela med att göra storkok, frysa in fisksoppa som jag kan äta när de andra vill äta kött. :)

Mina gröna drinkar innehåller oftast:

  • Blandade gröna blad (just nu olika salladsmixer då jag inte har kraft att skölja/skära sallad)
  • Avocado
  • Gurka
  • Färska kryddor (rosmarin, oregano, basilika etc)
  • Gurkmeja + svartpeppar + cayenne
  • Nässelpulver
  • Chiafrön
  • Nyponskalsmjöl
  • 100% ekologiskt kakaopulver

Man kan givetvis även ha i andra typer av gröna bladgrönsaker, grönkål är oerhört näringsrikt (blir dock lätt trådigt om man inte har en tillräckligt bra mixer), selleri, vitlök, ingefära, frukter och bär om man så önskar men det tål tyvärr inte min mage, så jag har testat mig fram till det som funkar bäst för mig. 

Viktigt är att rotera de gröna bladgrönsakerna (ffa spenat bör man inte äta i större mängder varje dag, enligt Victoria Boutenko)





Kokosfett
Även när det gäller kokosfett blir jag bara mer och mer entusiastisk. Upptäcker nya användningsområden hela tiden. I mitt gröna te, som ansiktskräm, hårinpackning, oil pulling (t ex mot tandköttsinflammationer, fläckade tänder, tandsten och karies), mot bältrosnervvärken i ansiktet (kraftig värk som annars sitter i flera veckor har försvunnit på ett dygn), som kroppslotion eller  handkräm. Och mycket mer.

Är just nu uppe i ca 5 msk per dag, bara i mitt te (här och här kan du läsa mina tidigare inlägg om kokosfett och hur jag trappat upp sakta, och varför). Enda problemet är att första sippen kan bli rätt mäktig när man har ca 2 msk/tekopp och att jag kan bli akut illamående om jag dricker flera koppar för snabbt efter varandra. Dessutom kan det bli rätt kladdigt när man använder det som nattkräm och inte vill snåla... :)




Bikarbonat
Har nyligen upptäckt vilken fantastisk produkt bikarbonat är. En helt ny värld öppnade sig för mig när jag förstod att det går att använda för såväl hälsa som rengöring/städning.

Har periodvis druckit ett glas vatten med 1/2 tsk bikarbonat i om morgnarna för att "basa" min kropp men sedan en tid tillbaka använder jag det främst i fotbad (behöver dock köpa ett riktigt fotbad, en gammal vispskål blir för smått även för mina små 35:or). Läste Sanna Ehdins blogg där hon beskriver bikarbonatets läkande effekter, t ex hur ph-balansen kan regleras och återhämtningen kan bli snabbare pga ökad syresättning i cellerna.

Detta gjorde mig nyfiken. Förbättrad återhämtning är ju precis vad jag behöver.

Efter ett par fotbad märkte jag själv att jag inte kraschade lika hårt (som väntat/tidigare) och att jag återhämtade mig snabbare (än väntat/normalt). Då jag inte hittat någon information om hur ofta/länge man bör sitta i bikarbonatsfotbad känner jag efter i kroppen vad den vill. Hittills har jag använt det ca 3 ggr/v och ffa efter ansträngningar jag vet brukar leda till krascher. Känner att det gör mig gott.

Enda nackdelen med bikarbonatsfotbaden (som jag hittills märkt av) är att det inte funkar särskilt bra tillsammans med vattenbaserat nagellack på tårna. :)

Man kan enligt Sanna Ehdin, förutom i fotbad (ca 1 msk/fotbad),  använda bikarbonat även i badkaret (ca 1 dl/badkar), spraya det på kroppen/i ansiktet, dricka det (1/2 tsk/glas vatten, 30 min före måltid)  eller använda i hemmagjord deo.

Har även testat att borsta tänderna med bikarbonatet men tyckte att det slet på emaljen så det la jag ner rätt snabbt. Däremot funderar jag på att testa att göra egen deodorant med bikarbonat framöver, saltdeon från Maria Åkerberg som jag köpte nyligen är baserad på just bikarbonat.

Andra användningsområden för bikarbonat sägs t ex vara för att ta bort oönskad lukt och fläckar.

Är det ngn av er som har erfarenhet av bikarbonat (för hälsan, städning eller annat)? Berätta gärna, jag vill lära mig mer!


Gurkmeja
Har länge läst om gurkmejans fantastiska antiinflammatoriska egenskaper. Gurkmeja sägs vara en av naturens kraftigaste antiinflammatoriska substanser och det forskas på dess effekt vid olika sjukdomstillstånd. Jag började använda ca 1 msk gurkmeja i mina gröna drinkar i höstas (tillsammans med lite svartpeppar som e u lär öka effekten 2000 ggr).

För snart fem år sedan slutade jag att bleka tänderna (via tandläkaren) då jag i samband med att jag gick över till alternativmedicinen kände att jag inte längre vill stoppa i mig hormonstörande gifter och kemikalier. Allt går inte att undvika men jag försöker rensa ut allt som är möjligt och hyggligt enkelt att byta ut. 

Har sedan dess letat med ljus och lykta efter ett naturligt alternativ till tandblekning som ska fungera, men hittills helt utan lycka. Nyligen läste jag i ett internetforum att man kan använda gurkmeja för att få bort beläggningar från, o/e "bleka", tänderna.

Så.

Nyfiken som jag är var jag ju givetvis tvungen att testa detta.  Borsta tänderna med gurkmeja låter ju helt galet. :)

Galet eller inte. 

Det tycks faktiskt fungera. Riktigt bra dessutom. Tänderna blir inte "Ross-i-vänner-kritvita" men avsevärt renare och ljusare/vitare direkt efter en borstning. Dessutom känns tänderna väldigt rena. Har borstat med gurkmeja ett par gånger i veckan i ett par veckor och ser en klar skillnad även om det kanske inte går att jämföra med blekning via tandläkaren. Hur som helst ger det betydligt bättre effekt än alla "whitening-tandkrämer" jag testat under åren. Är man som jag och har bestämt sig för att sluta med att stoppa i sig onödiga kemikalier (inklusive fluortandkräm) kan det kanske vara ett alternativ. Vet dock inte hur ofta man bör/kan borsta med gurkmeja. Någon som vet?

Enda nackdelarna jag hittills märkt av med gurkmejan vid tandborstning är:

1. Allt blir gult. Precis allt. Tandborsten, tungan, läpparna, handfatet och kläderna. Det rinner och stänker en del hur försiktig man än är. En ordentlig rengöring av handfatet (och ibland händer, mun, armar - don't ask...) behövs efter varje gång.
2. Det smakar pyton. Borstar därför tänderna med fluorfri tandkräm efter det att jag borstat med gurkmejan.
3. Omgivningen kan tycka att man är skvatt galen.
4. Tandborsten är gul länge efteråt. Länge.
5. Man bör inte göra det direkt innan man ska iväg på fest eller dejt då tungan är gul ett  bra tag efteråt. :)

Har du fler tips? Berätta gärna. Jag räknar mig till nybörjarna och vill lära mig mer! :) 



(foto; köper ekologisk gurkmeja på hälsokosten och har små burkar
i badrummet för mitt kokosfett och gurkmejan jag använder för kroppsvård).


Bör kanske tillägga att detta inlägg har tagit mig veckor att skriva...

4 kommentarer:

Camilla sa...

När det gäller fotbad fick jag lära mig på Vidar kliniken att ca 2/3 av vaden också ska ner i vattnet för bästa effekt. I a f är det så för de fotbad man får där... Så hellre en mindre tunna än ett traditionellt fotbad ;-)

5 varv i rondellen sa...

Åh tack! Då är jag kanske inte helt fel ute när jag blöter ner jeansen också pga smal/hög vispskål. ;)

Fast jag har lärt mig att rulla upp byxorna bättre, denim har nog ingen positiv hälsoeffekt vad jag vet? :)

Sara sa...

Å vilket underbart inlägg, jag blev helt lycklig av att läsa det, dels för att du verkar må så bra, ha energi och har kommit tillbaka lite grann, dels för att jag håller på med i stort sett samma saker hemma.
Jag kommer också från det akademiska, evidensbaserade kulturlagret och det är inte lätt att förklara att "jo hon frågade min tumme och den sa att jag var överkänslig mot jordubbar" ...

Vad gäller gurkmeja så håller jag med, det är jätteäckligt, men jag ska ändå prova tandblekningsknepet. Jag har fått så himla mycket tandsten och beläggningar efterom jag är för svg i armarna för att borsta tillräckligt (och har inte skaffat eltandborste än) så nån sorts kur vore bra. Annars tar jag lite i lunchsoppan (kycklingbuljong med grädde) för att det ska vara så nyttigt. Men inte varje dag. Min kompis äter kapslar i stället, det kanske man skulle prova.

Bikarbonat tar jag bara invärtes vid behov än så länge, men är på väg att trappa ner min magkatarrsmedicin och ersätta med örtmedicin och lite allt möjligt och då ingår bikarbonatet.

Förresten, kan inte indigon i jeansen ha nån medicinsk verkan ;-)

5 varv i rondellen sa...

Sara; haha, känner väl igen det. :) Har gett upp att försöka förklara vad kinesiologen o kraniosakralterapeuten gör, vet att det låter galet i mångas öron. :)

Jag har inte heller eltandborste o orkar inte gå till tandläkaren så jag blev väldigt intresserad av att kokosfett o gurkmeja kan hjälpa till att hålla tänder o tandkött friska.

Gurkmeja har jag också i kapslar, tar en per dag o 1 msk i gröna smooties. Inte gott. :/

Ja, bikarbonat lär vara bra till mkt. Hoppas att det kommer att funka bra att byta ut.

Haha, jo absolut, glömde det! :)

Kram