lördagen den 27:e oktober 2012

Infrabastu

För ett par år sedan snubblade jag över information om infrabastu och blev nyfiken. Sedan vi flyttade för snart två år sedan har vi inte längre något badkar, vilket jag saknar enormt. Värmen av vattnet har periodvis varit min enda räddning då ME-smärtorna sköljer över mig. Badkaret ger då lindring. Brukade ligga i badet tills dess att jag blev som ett skrynkligt russin. I nya huset har vi ännu inget badkar utan bara en gammal bastu. Tyvärr tål jag inte värmen från en vanlig bastu (kraschar alltid hårt efteråt). När jag läste om fördelarna med infrabastu, att den brukar tålas av oss "känsliga" och används som behandling vid bl a inflammatoriska sjukdomar, blev jag såld. Det tog dock ett tag innan jag lyckades övertyga maken. :)

Anledningen till att den tåls bättre av många är att infrastrålarna värmer upp kroppen inifrån istället för att värme upp luften i bastun. Man kan då alltså ha en lägre temperatur i bastun. Strålarna tränger in i kroppen (ca 4,5 cm) och skapar ett feberliknande tillstånd (höjer kroppstemperaturen) som ska få immunförsvaret att bekämpar virus, bakterier etc. Infrastrålarna ökar också blodcirkulationen i kroppen. Man svettas 2-3 ggr mer än i en vanlig bastu vilket ökar detoxförmågan (att driva ur gifter o tungmetaller bl a). Hjälp till självläkning. .



Min erfarenhet av infrabastun
Nu har jag använt min älskade infrabastu så gott som dagligen sedan snart ett år. När jag började hade jag haft ett av mina allra längsta och värsta skov och varit i princip bunden till soffan/sängen dygnet runt i ett drygt år. Krafterna räckte inte ens till att duscha varje dag. Än mindre sminka mig, vara uppe, laga mat eller vara med barnen. Dagarna spenderades i soffhörnet och jag orkade sällan sitta upp längre stunder. Gjorde i princip ingenting. Bara låg. Och väntade. Zombie. Kom ytterst sällan utanför dörren. 

Efter bara ett par veckor sa barnen till mig att "mamma, du är mycket piggare sedan du började basta". Märkte att jag började återfå krafterna att duscha varje dag och sminka mig åtminstone ett par dagar i veckan. Tredje veckan torkade jag av diskbänken, helt automatiskt. Det hade inte hänt på ÅR. Jag började också orka att sitta med vid middagsbordet, delta i familjens samtal och vara "uppe" korta stunder varje dag.

Ingen revolutionerande energimaskin, men även små förbättringar är guld värda när man har ME. Märkte också att värken i skallbasen och "Q" (en extremt svullen kota jag har haft mellan axlarna de senaste åren, som ofta däckar mig helt och som jag döpt till Quasimodo :) ) började avta, vilket ledde till att jag började orka sitta upp allt oftare. Upplever att värken, generellt sett, blivit lite lindrigare och inte kommer fullt lika ofta (även om den ff däckar mig helt emellanåt).

En helt annan effekt är att jag upplever att min hy har blivit fräschare och rosigare. Däremot har jag inte - ännu iaf - gått ner i vikt eller blivit av med groparna i låren, som en del påstår att infrabastun kan hjälpa till med. :) Min förhoppning är att IR-bastun ska kunna hjälpa mig med att detoxa mig från gifter, tungmetaller etc och minska mina inflammationer så att min kropp ska kunna läka sig själv.

För mig är infrabastun bland de bästa investeringarna jag gjort. Någonsin. Väl värd varenda krona. Dyr? Ja. Men med tanke på hur gräsligt mycket pengar jag lagt varje månad de senaste åren på kinesiologi och kraniosakralterapi är det värt varenda krona om det kan innebära att jag kan dra ner på de behandlingarna.

Hur gör jag då? Fick testa mig fram till "rätt" temperatur för just mig. Märkte att 49 g är perfekt (går jag över 50 g kraschar jag med olidlig värk etc). Jag sitter ca 35-50 min varje dag. Först mediterar jag en stund (har en skiva med buddhistiska chants i högtalarna) och sen läser jag ca 20 min, om jag orkar. Vissa dagar önskar jag dock att jag köpt en större bastu då jag ibland inte orkar sitta upp hela tiden och bastun är för liten för att lägga sig ner i. Men det får bli till nästa gång. :) Det är viktigt att duscha direkt efteråt då svetten drar med sig toxiner ut ur kroppen och man inte vill att de ska tränga in igen då svetten torkar. Jag brukar även torka av mig med en liten handduk i bastun  vid behov.




 



FÖRDELAR;

Infrabastu sägs;


- förbättrar hjärt- kärlkondition

- rensar ut gifter/kemikalier ur kroppen
- ökar blodcirlulationen
- hjälper & förstärker immunförsvaret
- läker inflammationer
- ökar ämnesomsättningen & förbränner kalorier
. lindrar muskel- o ledvärk
- lindrar hudbesvär
- fräschare hud o minskar celluliter
- avstressande/avkopplande

Det forskas på infrabastu över hela världen och goda resultat har visats ffa på värk och hjärt-kärlproblematik. Har hittat en liten japansk studie på ME/CFS med mkt goda resultat (men den studien var för liten för att vara signifikant, fler studier behövs). Nya studier pågår även kring cancer med hittills goda resultat. Flera alternativa behandlingscenter i bl a Tyskland använder infrabastu vid behandling mot bl a cancer & Borrelia.


VAD ÄR EN INFRABASTU?


Från Luxways hemsida;

Långvågiga infraröda strålar är en energi i form av vågor, vilket mäts i micron 1 micron= 1/1 000 000 meter). Alla människor sänder ut och tar emot långvågiga infraröda strålar mellan 6-20 micron. Vågornas fördelaktigaste område för människan ligger me
llan 7-14 micron. Detta intervall som kommit att kallas de ”vitala strålarna”, har visat sig ge en rad positiva effekter på människo-kroppen. Detta intervall ligger mycket nära vattenmolekylens resonansfrekvens, 9,4 micron, vilket påverkar vår kropp som till 70% består av vatten. Ett viktigt faktum för att kunna frigöra vattenburna gifter ur kroppen. En långvågig infraröd bastu producerar energivågor som så nära som möjligt motsvarar kroppens egna strålningsenergi. Detta gör att vi kan absorbera så mycket som 93 % av de infravågor som träffar kroppen.

Att bli exponerad av infraröd värme under längre tid är helt ofarligt och kan aldrig orsaka några skador på din hud. Infraröd värme är hälsosamt och helt ofarlig för alla levande ting. Långvågig infraröd värme används i dag inom sjukvården för att värma nyfödda spädbarn.

Långvågigt infrarött ljus har förmågan att direkt tränga igenom kroppens vävnader till ett djup av 4,5 cm. Den infraröda energin från en infra bastu gör att man svettas upp till 2-3 ggr mer än i traditionell bastu trots att man befinner sig i mycket lägre temperaturer. Detta skapar en mängd positiva effekter. Den djupa uppvärmningen av muskelvävnad och inre organ leder till ett ökat blodflöde genom vidgade blodkärl och stimulerad hjärtverksamhet. Detta genererar positiva effekter för muskler leder samt hjärtkärlkonditionen. Det stora frigörandet av vatten i kroppen och den kraftiga svett produktionen ger en effektiv avgiftning av kroppen. De infraröda strålarnas positiva effekter är många och vi skall beskriva dessa närmare.

I en Infraröd bastu går mindre än 20% av energin åt att till att värma luften, medan över 80% omvandlas till värme inne i vår kropp. En infrabastu värmer dels mer på djupet i vävnaderna än en traditionell bastu, samt större delen av energiutvecklingen går direkt till att värma kroppen och inte till att värma omkringliggande luft som i sin tur skall värma upp kroppen ytligt. Detta är de avgörande skillnader som förklarar många av de fördelar som blir tillgängliga, men som man inte uppnår vid användning av traditionell bastu.

Under de senaste 25 åren har japanska och kinesiska forskare och kliniker utfört omfattande forskning på långvågiga infraröda behandlingar och rapporterat ett stort antal fördelar.



(källa; bl a www.luxway.se)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag testat min bastu. Jag började med 10 min på 45 grader. Kändes väldigt skönt! Jag höll på att somna hela tiden (jag som har så svårt att somna!). Svettades dock inte ett dugg så jag höjde till 50 grader i 10 minuter. Jätteskönt! Höll på att somna igen. Men.....Det blev några veckor i sängen efter detta. Jag borde lyssnat på den person som sa till mig att börja med 3 min och därefter öka med någon minut i taget och att i början bara basta var tredje dag så kroppen får vänja sig. Det är så jag kommer gå tillväga nu.
Kram A

5 varv i rondellen sa...

Ja, var försiktig i början! Jag trappade upp från ca 7 min i 35 g och jobbade mig upp till 45 min i 49 g. Börja med att öka tiden istället för graderna, annars är risken för krasch för stor! Det tog mig ett par veckor att komma upp i den nivå som funkar bäst för mig (45 min 49 g).

I början svettades jag inte alls, det kom först när jag kommit upp i tid (tiden viktigare än tempen!). Har suttit varje dag förutom då jag varit helt kraschad.

Min gräns går vid 49 g, märkte jag snabbt. Vid 50 g kraschar jag hårt så jag har aldrig varmare än 49. Hur mkt man svettas skiljer sig lite från dag till dag, troligen pga vad man ätit och druckit.

Hoppas verkligen att du kommer att älska din bastu lika mkt som jag!

KRAM

Anonym sa...

Tack för tipsen! Jag borde ju fattat att det var för mycket, men det var så himla skönt att för en gångs skull inte frysa och dessutom vara i halvdvala. Jag har en portabel modell, och den går inte ställa in lika exakt som din. Man måste välja 45, 5o, 55, 60 eller 65 grader. Får köra 45 hädanefter. / A

5 varv i rondellen sa...

Jag fattade inte heller i början, eller, ville inte fatta... :)

Jag skulle köra 45 g och trappa upp tiden i så fall. För varmt verkar krascha mig direkt och för mig är den lilla graden mellan 49 och 50 avgörande.

Jag brukar inte svettas förrän efter ca 20 min, oavsett temp.

KRAM

Anonym sa...

Tack!♥