onsdag 31 oktober 2012

Krasch eller influensa?

ME är att aldrig veta om yrseln, febern, influensakänslan i kroppen och huvudet är "riktig" influensa - eller bara konsekvensen av att man överskred sitt energikonto häromdagen. Att "krascha" efter en överansträngning är ju huvudsymtomet vid ME.

Just nu ligger jag i soffan med kraftig feberhuvudvärk och influensavärk. Yr när jag reser mig upp eller lägger mig ner. Har haft det sedan en vecka tillbaka men har inte tagit tempen eftersom att jag - nu förtiden - så ytterst sällan har feber "på riktigt" (annat var det första två åren, då hade jag 38-39 g varje dag...). Men igår mådde jag så pass dåligt att jag för skojs skull ville kolla. Och. Jag hade feber. Rejält. Där ser man.

Så.

Nu ligger jag nerbäddad under en filt. Däckad. Dricker grönt te med kokosfett, gröna drinkar med vitlök och gurkmeja, sköljer munnen med kokosfett (oil pulling, ska skriva mer om det en annan dag), smuttar på kolloidalt silver, ökar dosen c-vitamin och zink. Och väntar. Har jag tur kanske jag orkar se en film. Annars blir det till att blunda eller en stirra-i-taket-dag idag. Igen. Vänta ut det hela.

Att ha ME är också att aldrig veta när "influensan" går över. Hur länge håller den i? Ett par dagar? Ett par veckor? Ett par månader? Längre? Att aldrig veta om det är en tillfällig krasch, en vanlig förkylning eller influensa, en längre krasch eller en permanent försämring.

Alltid denna ovisshet.

Har jag tur är jag tillbaka till "normalnivån" på lördag. Då väntar nämligen en sällsynt och efterlängtad fest med gamla barndomsvänner. En fest som jag hoppas kan vara värd att lägga ett par veckors energi och skedar på. En fest där jag kan få "leka frisk" eller "Askungen" ett par timmar. Känna mig levande. Normal. Glömma Mr ME. En sån där fest som min själ behöver emellanåt för att inte förtvina helt. En fest som jag kan drömma om när jag ligger nerbäddad i soffan efteråt.

Så.

Lördag it is. Wish me luck.


(foto; så här spenderar jag mina dagar, +/- 20h/dygn)

Inga kommentarer: