torsdag 25 oktober 2012

Gunde i Nyhetsmorgon

Såg för en tid sedan TV4-inslaget med Gunde Svan där han berättade om sin sjukdomstid. Han hade stora problem att klara av vardagssysslor som han i vanliga fall aldrig reflekterat över. T ex svårt att gå uppför en trappa utan att behöva stanna för att vila mitt i. Behövde lägga sig att
vila flera ggr/dag för att öht orka fram till kvällen. I början var läkarna intresserade men när de inte hittade något fel började de ifrågasätta honom. Hur hans psyke & humör fick sig ett par rejäla törnar.

"Jag har fått tänka ”hur ska jag disponera krafterna i dag för att vara med till kvällen utan att behöva lägga mig för många gånger och vila”. Jag menar, jag har ju aldrig lagt mig någonsin mitt på dagen. Det fick jag göra ständigt nu för att orka med eftermiddagen, säger han i programmet."

Kände väl igen mig i hans berättelse. Precis så är det. Hur ska jag disponera mina krafter idag? är den ständiga frågan.

Gunde har hittills fått ca 1.000 mail från personer i liknande situationer. Men som inte fått hjälp. Hur många av oss skulle kunna bli friska om vi fick mer hjälp & rätt behandling? Om läkarna fortsatte att utreda tills de hittade den felande länken? Gunde fick ta åtskilliga twar-prover innan det tillslut konstaterades. Hur många av oss får bara ta ett (twar-)prov och får sen höra att vi inbillar oss och att det inte är någon idé att ta fler prover?

Programledarna tog också upp en fråga som jag funderat på länge. Nämligen det förakt vi har för personer som är orkeslösa & sjuka.

Varför föraktar vi svaghet?
Varför är det bland det fulaste som finns att vara sjuk?
Varför jagar myndigheterna sjuka istället för t ex svartjobbare?
Varför ser vi alla sjuka som lata?
Varför har vi ingen empati eller ödmjukhet?
Varför är det fint att inte gnälla?

Varifrån kommer föraktet?


(foto; tv4 nyhetsmorgon)

Här kan du se intervjun;

Inga kommentarer: