torsdag 25 oktober 2012

Små, små framsteg

Framsteg kan mätas på många sätt. Små men viktiga framsteg kan vara;

- hur lång återhämtning det krävs efter en aktivitet (timmar, dagar, veckor, månader, år?)
- hur hårt jag kraschar

Att kunna/orka:
- somna och sova mer än enstaka timmar
- ha vänner till barnen hemma flera ggr/veckan
- torka av diskbänken regelbundet
- plocka ur diskmaskinen i endast en eller två "etapper"

- tvätta hyfsat regelbundet
- vika tvätten och inte bara knöla in den i skåpen (orka vika underkläder är stort!)
- laga mat regelbundet
- äta & duscha & sminka mig
- se på tv, sitta med datorn, lyssna på musik, läsa & prata i telefon
- fixa mellis och läsa läxor med barnen
- köra bil själv
- handla själv
- ta sig utanför dörren mer än 1 ggn/veckan
- dammtorka & vattna blommor
- öht komma ihåg att man behöver torka av diskbänken, vattna blommor, tvätta, lämna i lappar till skolan, handla födelsedagspresenter, osv.
- gå iväg på middag o/e fest, bio, restaurang eller bara en fika regelbundet

Lycklig varje gång jag klarar av några av dessa saker. Men just nu är det en typ av framsteg som utmärker sig. Att ha en nästan "fullbokad" kalender.

Tja. Definitionen av fullbokad är ju inte direkt detsamma som förr. Eller för många av er andra. Inte så där att varje timme varje dag är bokad med jobb, resor, handling, träning, matlagning, mer jobb, tjejmiddagar, skjutsningar/hämtningar, bio, restauranger, äventyr och så från morgon till kväll.

Fullbokad betyder - just nu - att ha 1 aktivitet varje vecka i 2 månader i sträck. Vilket jag lyckats få nu. T o m två aktiviteter ngn enstaka vecka (en i veckan + en på helgen). Det är STORT. Länge sedan jag vågade och kunde boka in saker regelbundet. Förr har det ofta varit en aktivitet varannan vecka, eller per månad.

Om jag kommer att kunna fullfölja dem är en senare fråga. Men med bra planering, intensivt infrabastande, total vila emellan aktiviteterna plus massa gröna drinkar hoppas jag att det kan gå. För jag behöver känna att jag lever - och inte bara överlever. Behöver få små doser av social samvaro och frisk luft. Tanka glädje.

Blir lycklig över hur min kalender ser ut just nu. Lite stressad också. Men mest lycklig. Och snart vill jag ha ännu fler saker inbokade varje vecka. Och veta att jag klarar det. Det är mitt mål. Att omdefiniera begreppet "fullbokad" ytterligare en gång.

Inga kommentarer: