torsdag 25 oktober 2012

5 varv i rondellen


Under åren har jag märkt att OCD kan vara riktigt roligt. Efteråt. Flera vänner har sagt till mig att jag borde göra en stand-up-show med alla mina knasiga tvång. Har ju material som skulle räcka till flera krogshower. Vännerna skrattar ofta så de kiknar när jag berättar. Och jag med. Även om jag hade dödsångest och superpanik under tvångsattackerna. Och timmarna efteråt. Men efter ett par dagar kan jag ofta se det roliga i situationen.



En av dessa historier är då jag körde fem varv i rondellen. En dag då jag för en gångs skull hade lite energi (och barnen var på förskolan) fick jag för mig att jag behövde lufta mig och åka till ett köpcenter efter att ha varit instängd hemma i flera veckor. Satte mig i bilen och åkte iväg. Tankspridd som jag är var jag inte helt fokuserad på körningen. Lite sådär som man kan bli när man är i flow och inte vet hur man redan kommit fram, fast med den skillnaden att man normalt sett inte oroar sig för att ha kört på någo eller något när man väl är framme.

Ett vägbygge gjorde att jag råkade köra fel i en rondell. Var tvungen att vända tillbaka. Vände på första bästa gata. Backade försiktigt och svängde tillbaks. Kom till rondellen. Då slår det mig plötsligt. Körde jag på ngt när jag backade? Blev tvungen att köra tillbaka för att kolla. Körde sakta förbi platsen där jag vände och såg att allt var ok. Puh. Körde en bit till och vände. Tillbaka till rondellen. Samma tanke slår mig. Igen. Men DEN HÄR ggn kanske jag körde på ngt? Måste vända. Körde tillbaks, tittade noga. körde sakta. Allt ok. Puh. Kommer tillbaks till rondellen. Där tanken slår mig igen;  Ok förra gångerna gick bra men DEN HÄR ggn då? Samma procedur. Lyckas inte tala mig själv tillrätta. Jag har ju tittat och allt var ok. Jag har kört sakta och sett mig för noga. Jag vet att jag inte kört på något. Försöker tänka logiskt men logiken utslagen.

Hela fem ggr åkte jag i rondellen, kollade, vände och körde tillbaka. Paniken total. Hyperventilerar. Gråtfärdig. Det hela slutade med att jag åkte hem. Det blev inget köpcentrum för mig den dagen.

Därav namnet 5 varv i rondellen. Mina vänner tycker att denna story är så kul att jag tänkte att jag döper bloggen efter den.

Vem sjutton kör fem varv i en rondell?

Inga kommentarer: