onsdag 2 januari 2013

Lycka, nyår och utmattning

Gott Nytt År till er alla!

Tänkte börja det nya året med tacksamhet. Det är inte helt lätt. Och ibland är det svårare än vanligt att hitta saker att glädjas över. Men just därför tvingar jag mig själv att öva på att se de små ljusglimtarna i vardagen. Hur tungt det än är försöker jag hitta något att vara tacksam över, om än så lite som att solen skiner, att jag ser "livet" utanför fönstret vid soffan. att jag har lyckats ta mig in i duschen eller att löven ändrat färg... Ska dock erkännas att jag inte alltid lyckas, men allt oftare - ju mer jag övar desto lättare kommer tacksamheten.

Lycka är att:

1. Med hjälp av Mr Ipren ha lyckats trotsa kroppen och firat nyår tillsammans med familjen (syster, svägerska, svåger och lillkusinen).

2. Vara gift med världens bästa amatörkock. Än en gång lagade maken till en fantastisk festmåltid. En sån där meny jag själv aldrig ens skulle våga mig på att försöka få till.... :) Jag är bortskämd.

3. Ha fått lite glamour. Och att klänningen från Provrummet är mjuk som en pyjamas (inköpt förra vintern på 70% rea)

4. Syster kom på besök med övernattning igen. Saknar henne redan.

5. Idag ha haft huset för mig själv en liten stund så att kropp och hjärna fått lugn och en möjlighet att läka.

6. Äntligen ha haft en natt med bara ett fåtal uppvaknanden. Men framför allt att ha kunnat somna (och somna om) hyggligt enkelt. Händer alltför sällan. Efterlängtat. Välbehövligt. Lyx jag gärna skulle kunna vänja mig vid. 

7. Äntligen ha kunnat öka intaget av kokosfett till 3 msk/dag (utan att sömnen uteblir helt eller magen protesterar högljutt med akut illamående). Äntligen ha kommit upp i rätt, och terapeutisk, dos.

8. Efter snart 15 år tillsammans fortfarande känna att jag valde att bli förälskad i rätt man. Att älska honom än mer för varje dag som går. Att känna att vi hör ihop. Att ingen tidigare har fått mig att skratta lika mycket och ofta. Att ingen tidigare fått mig att känna samma tillit. Att ingen tidigare utmanat mig intellektuellt i samma utsträckning. Att ingen tidigare peppat, stöttat och trott på mig på samma sätt. Att ingen tidigare sett mig, på riktigt, tittat på mig med samma blick. Att ingen tidigare fått mig att le lika mycket, både i hjärta, själ och ansikte, som när jag ser eller tänker på honom. Att jag fortfarande skulle välja honom. Om och om igen. Att hoppas att det jag ger tillbaka är åtminstone en bråkdel av allt jag får av honom.

Då gör det inte så mycket att kroppen min protesterat en längre tid, att Mr Krasch och Mr Q är på besök samt att Mr Ipren, Mr Filt och Mr Soffa är mina bästa kompisar just nu.

Mina önskningar inför 2013 är desamma som varje år det senaste decenniet. En av dem är att just detta ska bli året jag blir frisk(are).






 

 

 


 


2 kommentarer:

Unknown sa...

Oh, vad härligt att du varit pigg och kroppen var "med dig" hela tiden!
Tänk vilken lycka att älska mer och mer sin man... precis som du beskriver är det för mig med alla känslor för min make! :)
Och vilken snygg klänning! Och vad snygg DU är! :) Klänningen passar dig sååååå bra! :)
Många kramar till dig!
//Lana

5 varv i rondellen sa...

TACK söta! :) Ja, lycka är att leka Askungen ett par timmar och vara kär i sin man. :) Härligt att höra att du känner likadant för din man!

Stor KRAM