fredag 18 januari 2013

Inställda planer, sjuka barn och mer längtan

Ibland blir inte saker som man tänkt sig. Dessa dagar är jag oerhört tacksam över att jag övat på acceptans så pass mycket att jag, istället för att bli väldigt besviken över kvällens inställda planer, konstaterar att solen skiner, snön gnistrar, huset är storstädat och att det kanske finns fördelar ändå med att hela familjen är hemma från jobb och skola.

Sonen har varit hemma med feber och hosta i ett par dagar. Just när han började krya på sig kräktes dottern i natt. Min lilla, stackars, söta, annars alltid så pigga, tjej ligger nu helt utslagen efter att ha varit vaken halva natten. Och eftersom att det är maken som tar alla (ja, alla!) nattvak med sjuka barn jobbar han hemma idag (är så tacksam över att maken har ett jobb som tillåter att han arbetar hemifrån). Under flera år har vi lyckats undvika kräksjukan men nu är det andra gången för den här säsongen.

I flera månader har jag längtat efter ikväll. Sett fram emot att få träffa några av de jag håller allra mest kär, tjejnätverket där vi diskuterar livets svårigheter, glädjeämnen och kommer varandra oerhört nära inpå livet. Sett fram emot att få "leka Askungen" ett par timmar. Det var alldeles för länge sedan vi sågs, allihop samtidigt. Ikväll skulle vi setts, ätit gott och pratat, pratat, pratat, skrattat och kanske gråtit en skvätt. Berättat om våra innersta tankar, rädslor och drömmar. Fyllt på varandras skedkonton. Sådär som vi gör när vi ses. Om än alldeles för sällan, om ni frågar mig, vill träffa dem minst varje vecka. :)

Men.

Det kommer fler tillfällen. Det är "bara" en månad tills dess att jag (förhoppningsvis) får tillfälle att "leka Askungen" igen.

Det är visst meningen att jag ska få längta ett tag till.

Nåväl.

Det finns ankbröst och chokladmousse i kylen. Familjen är samlad hemma, om än lite slitna och kantstötta just idag. Det kan nog bli en bra dag ändå. Även om finkläderna, glamouren och finmiddagen med vännerna byts ut mot OnePiece, soffa, filt, Viasat on Demand, läxläsning och familjemys, och vinet byts ut mot ett ständigt huttande av kolloidalt silver.


Det blir nog bra ändå. Men jag saknar er, kära vänner. Saknar er. <3


(foto; chokladmousse i kylen och ankbröstet vi åt i somras)




2 kommentarer:

Unknown sa...

Hoppas, hoppas, lilla dottern kommer att blir frisk snart!
Ja, ni får ha det mysigt hemma idag! Med smaskig middag och kära umgänget! :)
Ha en underbar fredag vännen!
Kram kram
//Lana

5 varv i rondellen sa...

Tack söta! Alltid lika jobbigt när barnen har 40 g feber och inte vill äta. Som tur är gick det över snabbt även denna gång.

Ankbröstet var fantastiskt gott, trots allt. :)

Stor kram <3