söndag 23 december 2012

Lycka, längtan och julstämning

Lycka är att:

1. Julstämningen äntligen börjar lägga sig i huset efter en vecka där maken inte haft en minut över och inget blev riktigt som planerat.

2. Granen äntligen är på plats. Efter ett antal kompromisser och betydligt senare än planerat. Vill familjen ha röda kulor (istället för mina dyra vita- & silverglittriga) blir det blinkande lampor i Piff-och-Puff-stil. Så det så. :)

3. Det till slut blev glutenfria pepparkakor med kristyr.

4. Huset äntligen är så pass vamt och skönt att man kan gå i bikini inomhus. Den nya isoleringen är  på plats efter ett par dagars bygg-/renoveringskaos. Tyvärr vill maken sänka värmen. 25,6 grader överensstämmer visst inte med hans uppfattning om en ideal inomhustemperatur.

5. Huset doftar ljuvligt av makens LCHF-Jansson (rättika, kokosgrädde) och att vi (läs maken) lyckats börja beta av den långa to-do-listan inför morgondagen (maken min lagar en stor del av maten inför julafton då han är släktens favoritkock).

6. Nästan alla klappar nu är inhandlade (främst av maken) och att barnen för första gången - lyckligt - fick gå runt själva en stund i det stora shoppingcentrumet och handla klappar till mamma, pappa och moster.

7. Maken fick tag i en snöslunga förra året (den är redan värd pengarna med råge då vi har en lång uppfart utanför huset som är nästintill omöjlig att hålla skottad annars). Och att barnen har gjort en liten snowracerbacke på baksidan.

8. Vi lyckats få till en LCHF-variant av Rocky Road (endast nötter och choklad) och en lite mindre sockerstinn till barnen (utan Dumle). Snabbt, enkelt, gott. Minimal energiinsats och maximalt gott.

9. Längta efter sin syster/moster så att det gör ont i hjärtat. Att hon kommer hit i morgon och stannar ett par dagar så att vi får rå om varandra ordentligt. Mysa. Spela spel. Prata. Skratta. Leka. Fika. Dricka lite vin. Nu bor hon ju inte på månen utan bara i stan, ett par mil härfrån, men jag träffar henne inte alls lika ofta som jag skulle vilja eftersom att jag varken har tillräckligt med energi eller kan ta mig till stan själv (men vi pratar i telefon eller messar nästan dagligen). Allra helst skulle jag vilja bo granne med syster. Precis som vi gjorde med svägerskan, svågern och kusinerna ett par år. Ren lycka att ha så nära till släktingarna. Min dröm är att bo i en Bullerby-gård med syster och mina käraste vänner så att jag lättare ska kunna träffa de jag älskar allra mest. Får se om jag framöver lyckas få syster att också tycka att det är en bra idé.

10. Krypa ner i rena, nybäddade och tokskrynkliga lakan (det enda som stryks i detta hus är makens jobbskjortor, stryka var en av de första sakerna vi prioriterade bort). Bädda rent är en av de saker jag har mycket svårt att göra och därför sker det allför sällan. En säng klarar jag i bästa fall, aldrig alla fyra, maken får sköta den biten av hushållsarbetet också. Men igår lyckades jag bädda min egen säng. Det är stort.

11. Jag har så många fantastiska vänner, både mina vänner IRL och drakarna (en lite grupp av ME-systrar). :)  Som messar, ringer, stöttar och erbjuder hjälp när det kör ihop sig. Som finns där både emotionellt och praktiskt. Vad skulle jag göra utan er?

12. Dottern sitter bredvid mig och julpysslar. Att vi har så oerhört mysigt ihop, även om jag inte orkar delta i pysslandet så mycket som jag önskar.


Lyckan, acceptansen och tacksamheten är tillbaka. Det gick rätt snabbt. Ett par timmar med julmusik, tårar och blundande i soffan gjorde susen.

Då gör det inte så mycket att maken fick ta över hela ansvaret för pepparkaksbaket då mina krafter tog tvärslut mitt i bakandet och att jag var tvungen att omedelbart lägga mig ner raklång (och resten av kvällen).
Då gör det inte så mycket att granen i år blev av plast och att vi fick kompromissa om dess utseende.
Då gör det inte så mycket att kameran min fått fnatt och tycker att alla bilder ska vara suddiga.
Då gör det inte så mycket att min energi inte räcker mer än någon enstaka timme i sträck och att värken berättar för mig när det är dags att lägga mig ner och ta en paus (vilket är rätt ofta).
Då gör det inte så mycket att nervvärken i ansiktet börjat poppa upp igen eller att jag lyckats klämma läppen på en bit LCHF-Rocky Road och nu har en liten fläskläpp (don't ask...). :)

Önskar er en God Jul och hoppas att ni får en lugn, skön helg tillsammans med era kära och att ni får möjlighet att samla kraft, glädje och skedar!

Kram till er alla!






 
 
 
 

5 kommentarer:

Mia sa...

Åh, längtar efter er också. Ska bli härligt att få hänga med er ett par dagar. Mys! Ser fram emot alla gosakerna oxå och Bullerby-idén får du nog pitcha lite mer innan jag signar under... ;-) Puss&kram. Ses imorgon!

Eva Lennartsson sa...

Hoppas nu att du får en lugn och fin Jul tillsammans med familjen och goa vänner.

Julkramar från Eva

Anonym sa...

Så mysigt att julstämningen infunnit sig. Hoppas det blir en lugn och fin jul och att LCHfF-Jansson blir kanon och att Du får energi och skedar. Julkramar från Drak-P.

Unknown sa...

God Jul och god fortsättning önska jag dig och din familj från mig!
Många kramar!
//Lana

5 varv i rondellen sa...

Eva; TACK detsamma! Hoppas att ni åtminstone kunnat få en liten stund av jullycka. Önskar er allt gott! KRAM

P; TACK kära drakvän! Tack för att du finns. Vad skulle jag göra utan dig/er? <3

Lana; Tack detsamma! Hoppas att du och familjen haft en skön jul och att ni får en härlig nyårshelg! Stor KRAM

Mia; TACK för att du kom. Lovar att vässa argumenten. Ngn dag ska vi bo nära igen. Och klä oss i leopardtyger, spela kort och dricka vin på förmiddagarna om vi har lust. :) <3