fredag 28 december 2012

Lycka, dubbla julfiranden och krasch

Dagens lycka:

1. Att julen kom till slut. Att det mesta blev gjort, trots tidspaniken. Mycket prioriterades bort men det visade sig gå rätt bra utan. Såklart. Vad spelar det för roll att pyntet inte kom fram, att lussebullarna blev köpta på ICA, att granen är av plast eller att huset inte blev städat? Egentligen? Lycka är att bry sig om det som är viktigt och att inte bry sig om det som inte är viktigt.

2. Att barnen är supernöjda med julaftonarna. Båda två. Vi firar nämligen alltid julafton två gånger. Nummer ett är på julafton, i mitt barndomshem, tillsammans med mina föräldrar, syster och makens mamma och särbo. Ett litet och lugnt firande. Nummer två firas med kalkonmiddag på annandagen hemma hos våra fd grannar (bodde grannar med makens syster med familj under flera år, urmysigt!) tillsammans med makens båda systrar med familjer, makens farbror, mamma med särbo, pappa med fru samt mina föräldrar och min syster. Ett allt annat än lugnt och stilla firande då vi är ca 20 personer varav fem uppspelta barn. :) Lycka är att se att barnen glada, att de älskar sina små kusiner och att alla barnen är så fina tillsammans.

3. Att jag även i år kunde dra mig undan lite under firandena för att "zooma ut". Gå in i min egen bubbla. Inte för att jag inte vill delta i julen eller diskussionerna utan eftersom att jag har svårt att vara mentalt närvarande en längre tid (allra helst när det är mycket människor, stoj och ljud runtomkring mig). Så även denna jul. Alla vet att jag brukar sitta i fåtöljen, stirrandes rakt fram eller blundandes, större delen av kvällen. Förr förstod vi inte varför. Nu vet vi. Och har accepterat att det måste vara så. Ett tag till. Lycka är att acceptera det som är.

4. Att syster stannade hos oss i flera dagar. Lycka är att få spendera tid med min kära syster. Även om jag däckade på juldagen och inte orkade umgås lika mycket som jag önskade. Barnen, maken och syster har däremot spelat Monopol och Risk, åkt pulka i lilla backen på baksidan  (eller, backe och backe, slänt är nog en mer korrekt beskrivning) och gjort snöänglar. På kvällarna hade vi filmmys i soffan allihop tillsammans. Lycka är att vara med dem man älskar allra mest.

5. Att jag idag, mot alla odds, lyckades ta mig iväg på möhippa en kort stund. Även om jag fick skjuts (hela 200 m!) och behövde avvika efter en timme. Men. Jag var där. Det är stort. Lycka.

6. Att jeansen faktiskt passade (även om de inte direkt sitter som på modellen på bilden). Eller. Det ena paret iaf. Och att de fick stanna. :) Lyckan sitter inte i materiella ting men de kan ge lite kort glädje även om de  egentligen är helt oviktiga.

7.Att syster kommer tillbaka till nyår. Saknar henne redan. Försökt sälja in idén om att hon ska bo på baksidan. Att vi bygger ett hus till henne på tomten. Eller att hon flyttar in i kvarteret. Går sådär. Måste nog vässa mina argument lite mer tror jag... :) Tills dess får jag njuta när hon kommer på besök. Lycka är att ha en syster att tycka om.

8. Att jag lyckades samla tillräckligt med kraft för att orka med annandagsfirandet. Trots begynnande krasch (som alltid kommer på juldagen och stannar till nyår, minst). Att jag lyckades "speeda upp" mig. Varva upp. Dvs lägga i allra sista växeln och anstränga mig varenda sekund för att inte bokstavligen kollapsa. Proppa i mig värktabletter. Anstränga mig till max för att stå, sitta, lyssna, le, prata och vara "närvarande". Annars faller jag ihop som en marionettdocka med slappa trådar. Lycka är att jag tog mig iväg, även om jag var lite mentalt frånvarande mellan varven.



Nackdelarna med att speeda upp är många. Dels blir jag extremt uppe i varv och måste ofta babbla för att hålla mig igång (vilket säkert kan vara lite jobbigt för min omgivning emellanåt). Dels blir kraschen ännu värre efteråt eftersom att jag pressat kroppen långt över vad den tål och kämpat emot det oundvikliga (ju tidigare jag stoppar desto lindrigare blir kraschen - alltid).

Nu är kraschen på väg ordentligt. Känner den välla in över mig. Dags att lyssna på kroppen, bädda ner mig och släppa taget. Låta kraschen komma. Välkomna den. Eller. Åtminstone acceptera den. Den går över snabbare så.

Vill så gärna stå på benen - åtminstone hjälpligt -  till nyår.

Längre tid än så har jag ingen lust att däcka. Ingen stor fest väntar på nyår, bara några få kära kommer hit. Men ändå. Förra nyår spenderade vi i ensamhet. Ofrivilligt. Blev tvungna att boka av firande med vännerna då jag tyvärr var för dålig. Tittade istället på raketerna iförda pyjamas och morgonrock. I år vill jag inte ha pyjamas vid tolvslaget utan lite mer glitter och glamour.

Behöver sätta på mig höga klackar, tajt klänning och de nya smyckena (som jag fick i julklapp av maken) på nyårsafton. Behöver lite glamour.

Livet blir så mycket roligare så.

Så.

Bestämmer att kraschen får ta max tre dagar. Ok?


















(foto; Gamla julsånger - ett måste till snapsen - och brinnande glögg. Mysigast på julaftonen hemma hos oss är när vi tänder på glöggen. När glöggen brinner. Ingen gillar egentligen den tokstarka spritglöggen men själva traditionen är viktig för oss. Det är något med det sprakande ljudet när sockret smälter ner i den brinnande glöggen).






3 kommentarer:

Unknown sa...

Underbara bilder! Läckert med likadant papper på alla julklappar! Otroligt snygga skor! :)
Hoppas hoppas att du snart är på benen och är redo att möte nyår!
Härligt med systersbesök och att hon ska fira nyår med er!
Hoppas min syrra äntligen kommer hit till Sverige och hälsar på mig i sommar! :)
Ha en underbar lördag!
Kramar!
//Lana

Mia sa...

TACK för en supermysig jul hos er. Ser fram emot att få fira med er sötnosar igen idag.
Lycka är att ha en storasyster att tycka om och se upp till. Puss!

5 varv i rondellen sa...

Skrev ett långt svar häromdagen med det verkar försvunnit?

Lana; åh hoppas att din syster snart kan komma på besök! Det betyder så mkt att ha en syster. Min syster är min bästa vän och jag skulle helst vilja att hon bodde tillsammans med oss. :)

Mia; TACK för att du finns och är min bästa vän. Tack för att du kommer hit när jag inte kan ta mig till dig. <3