måndag 17 december 2012

Lycka, böcker och att älska diskussioner

Att öppna ett paket från Bokus är för mig som julafton. Just love books. 

Har nu utökat på mina att-läsa-högar.

Ja. De är flera.

En hög trave på nattduksbordet. En i hyllan i sovrummet. Och den största högen under soffbordet i vardagsrummet. Har verkligen böcker på vänt ÖVERALLT. Vissa har väntat, väldigt länge. Men jag vet att de med all sannolikhet är värda att vänta på. Ser fram emot att läsa mina nytillskott inom en hyggligt snar framtid (min definition av "snar framtid" är dock rätt flexibel). Och hoppas att min kropp och hjärna tillåter att jag läser mer en en minut eller två innan de säger stopp. Det går periodvis. Ibland kan jag inte läsa alls. Ibland kan jag inte läsa mer än ett par meningar i taget. Ibland kan jag läsa lite längre. Att ta sig igenom en bok går inte i närheten av lika snabbt som förr, men för varje bok jag lyckas ta mig igenom, blir jag lycklig. Det får mig att känna igen delar av "mig själv". Den del av mig som sög åt sig all ny kunskap och hade så enormt lätt för att lära sig. Den personen jag tappade bort under många år.

Har älskat böcker sedan jag var liten. Minns fortfarande hur jag som 10-åring satt på mitt rum hemma och läste Kittyböcker och lyssnade till ABBA (associerar ff vissa ABBA-låtar till Kitty). När jag började på universitetet och fick läsa ämnen som verkligen intresserade mig blev mitt intresse för böcker än större. Men det har fullkomligen exploderat sedan jag började min alternativresa för sju år sedan.

Mina bokhyllor är överfulla med böcker.

Facklitteratur. Populärvetenskap. Deckare. Chic-lit (förvisso den minsta genren i min ägo). Självbiografier. Självhjälpsböcker.

Nu förstår jag varför min far har så många bokhyllor och varför de alltid haft - minst - två rader med böcker på varje hylla. Varför han har böcker precis överallt. Ju äldre jag blir, desto mer inser jag hur mycket jag brås på min far. Både till utseende, sätt och intressen. Minns att vi båda njöt av att diskutera i timmar när jag läste på universitetet och blev mer insatt i min fars forskning. Många långa, ibland hetsiga, diskussioner har det blivit under åren (till slut var det oftast bara jag och min far kvar vid bordet, de andra hade lessnat på våra högljudda argumentationer för länge sedan). Träffade sedan min man som också delade samma intresse, vilket var ett måste för min del. Förmågan att diskutera stod överst på den lista över kriterier jag satt upp för min blivande man när jag var singel (eeh, hmm... syster och mina vänner kan intyga att jag faktiskt hade en lista som fyllde både bak- & framsidan på ett A4-papper - och min man uppfyller i princip alla punkter!). :)

Därför blev det en stor sorg när jag plötsligt tyvärr inte kunde diskutera eller argumentera. Inte ens förstod vad folk talade om emellanåt. Under många år la min hjärna i princip av helt (lite svårt att argumentera när man varken vet vilken dag eller månad det är, inte hittar ord, inte kan formulera meningar, inte komma ihåg teorier eller hänga med i ett resonemang...).  När min man försökte diskutera med mig de första åren med ME började jag bara stamma och gråta. Störtbölade. Det var helt tomt. Öde. Skrämmande. Var var min hjärna? Som jag saknade min hjärna. Som jag saknade mig själv. Sorg.

Är tacksam över att min hjärna och intellekt börjat läka, så smått, även om jag fortfarande befinner mig ljusår ifrån den kapacitet jag hade förr. Är också tacksam över att jag delar många intressen med min far, även om jag - ännu inte - är lika odelat förtjust i Strindberg eller gamla kyrkors arkitektur. Men man ska väl aldrig säga aldrig. :)

Har f ö introducerat dottern till Kittys värld. Älskar att återuppleva hennes äventyr.

Vilken typ av böcker älskar du?






(foto; min nya att-läsa-lista  Coconut cures, Sött och annat gott,
Mat för barn med autism & ADHD )
 
 
 

7 kommentarer:

Unknown sa...

Vad härligt med böcker! Jag kan fortfarande ha känslan av att jag har köpt något väldigt värdefullt när jag köper böcker! Under sovjettid när jag bodde i Ryssland var det väldigt svårt att få tag i bra fina böcker... Så att köpa eller få en bok är som julafton för mig!
Jag läser alla möjliga böcker, beroende på humöret! :)
Ha en fin dag!
Kramar till dig!
P.S. Vad roligt att vi båda två gillar Marimekko! ;)

Mia sa...

Underbart med nya bokhögar! Önskar jag hann med att läsa så mycket som du gör.

Och eh, ja... din lista var inte nådig den. Tänk att du hittade en som inte bara motsvarade den, utan var om än så mycket bättre! :)

Jag vill för övrigt lära mig nåt på något plan när jag läser, vare sig det är klokheter eller ren fakta. Nåt att ta med sig i livet. /Kram

5 varv i rondellen sa...

Ja, böcker är fantastiska, älskar att de erbjuder en stunds dagdrömmeri eller lärdomar! :)

Förstår att du uppskattar det extra mkt efter att ha levt under Sovjettiden (som du f ö gärna får berätta mer om, om/när du har lust, det vore oerhört intressant att få ta del av)

KRAM


Mia; Hehe, ja, han uppfyllde listan med råge. Blev bättre än jag någonsin kunna drömma om. :)

Böckerna finns här om/när du vill läsa. Bara att komma hit och låna det du vill. Hobbyrummets bokhyllor är överfulla med läsa böcker som bara väntar på dig... :) :-*

Kram <3

Stefan sa...

Tips! www.kunskapskällan.se

5 varv i rondellen sa...

Tack! Äter gluten- och mejerifritt sedan 2006.

Sara sa...

Å, jag älskar böcker! Dels läsandet men också det taktila och doften av en ny bok! (Annars vore det bra med läsplatta har jag tänkt, för böcker är ju lite tunga att hålla i.) Senaste året har jag bara kunnat läsa skönlitteratur som jag läst tidigare. Facklitteratur och mer vetesnkapliga böcker, som ju ofta är på engelska har jag fått hoppa över ett tag. Precis som du har jag perioder när jag inte kan läsa alls nästan - in tidiningrubrik kan gå bra men inte notisen under.
Tills vidare har jag nöjt mig med att läsa om gamla favoriter: Jane Austen,Leif GW Persson, Selma Lagerlöf, Anne på Grönkulla, och hon den bästa av alla som jag inte kommer på vad hon heter ..., böcker om odling, allt jag har i hyllan som är värt att läsa om ...
/Hälsningar Sara

5 varv i rondellen sa...

Sara; Ja, visst är det underbart att läsa! Tråkigt att höra att inte du heller kan läsa periodvis. Men gamla favoriter fyller också sitt syfte.

Jag har också långa perioder då jag inte ens klarar av ingresserna i tidningen och då det är helt omöjligt att ta fram en bok. Men det går sakta men säkert allt bättre, även om jag inte läser i närheten av så snabbt, enkelt och mycket som tidigare. Får ofta läsa om, och om, och om igen innan det fastnar. Eller tokfokusera och anstränga ögonen så att det inte bokstäverna ska vara helt suddiga...

Åh, Anne på Grönkulla är en stor favorit. Älskade även tv-serien som gick. Systers och min favorit på den tiden. Och Gilbert Blythe... :)

Hoppas att du snart kan läsa än mer!

Kram