tisdag 4 december 2012

Att älska grönkålschips

Som fd chipsoholic får jag ofta cravings efter något salt och sprött (har tyvärr inte lyckats bli av med mitt felaktiga ätbeteende helt, ännu...).

Under många år gjorde vi ofta ostchips (på Emmenthaler, Västerbotten eller Parmesan), vilket är en stor favorit hos både vuxna och barn i vår familj. Många plåtar med ostchips gick åt varje helg. Men sedan jag för ett par år sedan  på kinesiologens inrådan valde att sluta med alla mjölkprodukter (förutom smör/ghee) har jag saknat det där krispiga salta snackset.

Men.

För en tid sedan hittade jag mitt nya godis - grönkålschips.

Jösses så gott! Och enkelt att göra. En perfekt kombination. :)

Tidigare har grönkål för mig endast varit dekoration på julbordet. Det där som ligger runt skinkan, ni vet. Men när jag äntligen läste Victoria Boutenkos bok "Grönt för livet"  i somras insåg jag att grönkål innehåller rätt stora mängder antioxidanter, vitaminer och mineraler samt har antiinflammatorisk verkan (bl a C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin,  järn, kalcium mm). Toknyttigt med andra ord.

För en tid sedan när min mixer just gått sönder stod jag i köket med en massa grönkål som jag inte visste vad jag skulle göra med (testade att stavmixa grönkål men det rekommenderas inte, på tok för trådigt att dricka). Hittade då inspiration till grönkålschips hos bl a Zarah ÖbergJohanna Westman,  Renée Voltaire, Anna Skipper, och Tasteline. Testade mig sedan fram till det sätt att göra dem som passade mig bäst.

Skölj kålen.
Skär av stjälken.
Lägg på bakplåtspapper på en plåt.
Massera in lite oliv- eller kokosolja.
Strö över lite salt (och ev örtkryddor om så önskas)
In i ugnen (se nedan alternativ)
När de är torra och spröda går de lätt att bryta i mindre bitar.
Ät.
Njut!

Det finns flera sätt att torka chipsen på. Antingen kan man göra dem långsamt enligt raw food (behåller alla enzymer och näringsämnen bättre) eller lite snabbare på högre temperatur, om man som jag är mer otålig. :)

* Ugn lägsta temp (max 40 g) + varmluft ett par timmar

eller

* Ugn 150 g ca 15-20 min (passa noga så att de inte bränns)

Grönkål kan även användas i gröna smoothies, juicer, stuvningar, wok eller soppor. Nästa gång ska vi testa att göra "långkål" (fast med kokosmjölk istället för grädde).

Hoppas att du också kommer att älska grönkålschips!

En liten parentes. Grönkålschipsen smakar betydligt bättre än de luktar. :)







(foto; grönkålschips, familjens nya favoritgodis)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Oh, det här måste jag också prova! Funderar på att köpa den här boken... och faktiskt prova laga lite rawfood...
Ditt recept på chips sparar jag på en gång! :)
ha en fantastisk tisdag!
kram kram
//Lana

5 varv i rondellen sa...

Ja, kan verkligen rekommendera grönkålschipsen, de är såå goda! :)

Boken är lättläst och ger många bra tips på hur man enkelt kan få in mer gröna bladgrönsaker i kosten samt näringsinnehållet i dem. Just nu använder jag mest grönkålen i gröna drinkar o gör chips av dem.

Jag trivs ju bra med min fisk/grönsaks-LCHF o blir nog aldrig ngn riktig raw food:are men vill smyga in lite i familjens matvanor. :)

Må så gott!

KRAM

Sara sa...

Har du testat långkålen ännu? Vi är grönkålsgalningar här hemma, Maken o jag, och fräser gärna förvälld grönkål i smör och vitlök. Och lite parmesan och grädde, men det kan du ju som sagt ersätta med kokosmjölk.

Kram S

Maria sa...

Gott gott ... älskar grönkålschips!!
:)