fredag 7 december 2012

Räddningen för spruckna händer

Som gammal nagelnörd har jag sedan tonåren varit noga med manikyr och handvård. Testat nästan alla handkrämer på marknaden och använder nagelolja regelbundet. Men vintertid, och ffa när kylan slår till, spricker mina händer lätt och då hjälper inte ens de bästa krämerna (att jag har OCD/tvång och tvättar händerna överdrivet mycket gör inte direkt det hela bättre...).

Min räddning vintertid  har i flera år varit att använda handskrubb ett par gånger i veckan, eller dagligen då det är som värst. Händerna blir direkt bebislena och små sår och sprickor läker snabbt.

Tidigare handlade jag min skrubb hos nagelleverantörerna  men förra vintern då jag var på besök hos Gryningen (Stockholms bästa hälsokostaffär) och hittade döda havssalt insåg jag att jag ju lika gärna kan göra en själv. Enkelt och så mycket billigare. :)

Min skrubb innehåller lite av det jag för stunden har hemma. Just nu är min jojobaolja tyvärr slut så min batch innehåller denna gång:

* döda havssalt
* olivolja
* ett par droppar lavendelolja  (det går givetvis bra att använda andra eteriska oljor)


Döda havssaltet har välkända läkegenskaper och används ofta vid hudproblem (psoriasis, acne, eksem etc) eller muskelsmärtor. Det innehåller mycket höga halter av mineraler som är kända för sina positiva effekter på huden. Döda havssaltet hjälper också till att få bort döda hudceller vid skrubbningen.

Lavendelolja är lugnande och avslappnande samt kan lindra hudirritationer.

Jojobaolja är en av mina favoritoljor, är fuktighetsbevarande och gör huden mjuk och smidig och passar alla hudtyper. Jag använder den över hela kroppen. Tyvärr har den varit svår att få tag i en period.


Blanda allt väl. Ta en tsk av skrubben och gnid in länge och ordentligt över hela händerna, allra främst på ovansidan där huden lätt spricker. Skölj med ljummet vatten och "klapp-torka" händerna försiktigt efteråt (dvs torka inte bort all olja). Klart!

Upprepa vid behov, antingen ett par gånger om dagen eller ett par gånger i veckan. Själv är jag helt beroende av handskrubb vintertid och skrubbar flera gånger varje dag. Men så är jag ju också en överdriven handtvättare också. :)


PS. Tänk på att om du vill måla naglarna bör du göra det innan du skrubbar händerna eftersom att nagellacket får svårt att fästa när dina händer/naglar är insmorda med olja. :) DS









Inga kommentarer: