onsdag 5 december 2012

Snökaos

 
Snökaoset i Stockholm gjorde mig nyss till logistikansvarig. Varken bussar, pendel- eller lokaltåg går under  eftermiddagen. Det verkar vara helt stopp i trafiken.

Mina föräldrar sitter "fast" på NK då all kollektivtrafik hem är inställd (finns ju förvisso värre ställen att vara insnöade på :) )  Maken skickade hem alla sina anställda vid lunch, så att de skulle ha tid på sig, och bättre chans, att ta sig hem. Jag har kollat och dubbelkollat SL's hemsida ett tag nu och inser att maken helt enkelt måste ta sig in till stan och plocka upp mina föräldrar på väg hem senare i eftermiddag. De får helt sonika fika - eller shoppa - ett par timmar till.
 
Enligt min make var inte en enda gata i Stockholm plogad strax efter lunchtid idag. Bara snö, snö och snö överallt. Det snöar och blåser åt alla håll samtidigt. Dessutom lär en del motorvägar också redan ha stängts av eller gå i snigelfart och ha noll sikt. Så det lär ta tid för dem att ta sig hem. Kanske dags att plocka fram skidorna, snöskorna och snökedjorna. Går säkert snabbare att gå än att åka bil hem i eftermiddag.
 
En del skolor i södra Stockholm lär visst vara stängda och norr om stan började en del skolor e u att skicka hem eleverna vid lunch. Tur att våra barn bara har ca 200 meter till/från skolan. Kvällens gitarrlektion får dock avbokas då mormor och maken inte lär vara hemma i tid (och jag ju inte kan köra).
 
Jösses vad det snöar.
 
Men det är oerhört mysigt när man sitter inomhus med en kopp te och hör hur vinden viner utanför. Bara familjen min kommer hem ordentligt.



 
 
 
  
 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hemskt, hemskt... sitter nu inne och tittar ut på snökaoset som härjar i vår stad... Undrar om jag kan överhuvudtaget ta mig till jobbet (2 mil dit) antingen med bussen eller bilen...
Men man har det så mysigt inne nu! :) Om man inte tänker på morgondagens jobb... ;)
Ha en fin och mysig insnöad kväll! :)
Kram
//Lana

5 varv i rondellen sa...

Ja, idag har det varit ett enormt kaos i trafiken. Jag fick agera ledningscentral för både släkt o vänner som var ute på vägarna eller behövde veta vilket färdsätt som funkade just då. SL's hemsida kraschade också periodvis. Hua.

Maken o föräldrarna kom hem till slut. Sonen fick sopa/skotta, då vi knappt fick upp ytterdörren på eftermiddagen.

Åh, hoppas att du kommer iväg till jobbet - och hem igen!

Ja, det är oerhört mysigt med snökaos inifrån ett varmt hus. :)

Må så gott!

KRAM