lördag 2 februari 2013

Lycka, vinterstövlar och Gengångare

Lycka är att:

1. Ha kommit ut i solen en kort stund.

2. Ha känt kylan bita i kinderna (nåja, så mycket som det kan bita i kinderna i -2 grader och under 5 minuters tid)

3. Ha kunnat utöka "promenaden" till hela 300 m utan att flåsa alltför mycket som en andfådd hund eller krascha efteråt.

4. Låtsas att jag springer milen, tar i lite extra i uppförsbackar och har en vältränad bakdel när jag  egentligen går i sakta mak, fram och tillbaka, utanför huset och bakdelen är sladdrigare än någonsin. Affirmering tror jag att det kan kallas. Eller kanske fantasi, hybris eller inbillning. Oavsett vilket funkar det i alla fall. :)

5. Erkänna att jag haft fel och syster rätt. Platta skor kan faktiskt vara sköna. Har i flera år "behövt" ett par varma vinterstövlar men då jag inte är ute särskilt ofta har det prioriterats ned ("vad ska du med alla skor till mamma, du är ju aldrig ute?"). Kände dock att jag behöver en morot om jag nu åter ska försöka ta mig ut mer regelbundet och passade på när jag såg att det var rea. Beställde hem flera par stövlar och de som till slut vann mina fötters hjärta var de mjuka, pyjamasmysiga och lagom varma stövlarna från Ilse Jacobsen. Skönare skor har jag aldrig prövat. Vill bo i dem. Kura ihop mig och ha dem på mig dygnet runt. Även inomhus. Så. De får stanna (Sorel fick åka tillbaka, ursnygga men tyvärr obekväma och så ofta är jag inte i sträng kyla, än så länge...). 

6. Sonen (enligt tränarna) gick dagens absolut bästa matcher i judotävlingen. Glad och stolt son, glad mamma.

7. Maken filmat matcherna så att jag kan se dem ikväll. Den bästa lösningen när man som mamma vill vara med men inte kan följa med på barnens tävlingar.

8. Familjen insett att jag inte bör se "Gladiatorerna" (för högt och skrikigt ljud, för mycket intryck för min hjärna) och jag istället med gott samvete kunde titta på ett nytt avsnitt av favoritserien "Gengångare" på SVT Play igår kväll. En win-win-situation. Alla nöjda och glada på fredagkvällen. :) Gengångare är en fantastiskt välgjord och minst sagt ovanlig serie (thriller, drama och deckare i samma förpackning) om en vacker, liten bergsby i Frankrike där övernaturliga saker sker - t ex återuppstår döda och en (död) seriemördare åter härjar. Mystik, spänning, intressanta familjerelationer, lyckat manus, skickliga skådespelare, vackert foto och suverän musik i en sällsynt lysande blandning. Serien visas endast på SVT Play och man blir direkt beroende. Rekommenderas varmt. Syster tipsade mig om serien och jag ser fram emot varje torsdag då nya avsnitt släpps kl 17.00. Dessutom får jag tillfälle att öva upp min gamla, rostiga skolfranska, vilket verkligen kan behövas. :)

9. Dotterns höga feber efter två dygn bytts ut mot pigg, glad och hungrig tjej med normaltemp igen. Nu räcker det med influensor för en bra tid framöver. Kan vi bestämma det?





(foto: Vinterstövlar Ilse Jacobsen och "Gengångare" från SVT Plays hemsida)



6 kommentarer:

Unknown sa...

Skönt att hitta kompromiss/lösning och alla är nöjda! :)
Jag har svårt för högt volym också, och speciellt på vardagar efter massor av pianoljud på jobbet vill jag hela tiden sänka ljudet på tv:n! Vi hade tv:n i köket förut, men nu är den flyttat på min begäran! Orkar bara inte med mycket ljud på kvällarna, vill ha tyst omkring mig! Är också glad att familjen förstår det! :)
Urläckra stövlar! Jag har börjat åka buss till jobbet istället för köra bil, billigare och slipper koncentrera mig på vägen i mörkret (tycket inte om att köra bil...) och jag köpt mig massor med gåvänliga och varma skor! ;) På jobbet går jag nästa alltid i klackar! Så maken undrar om det egentligen är billigare att jag åker buss...alla pengar jag lagt på nya skor och nya jackor/kappor! ;)
Ha en toppen kväll! :)
Blir det Melodifestival för dig idag?
Kram <3

5 varv i rondellen sa...

Ja, många tv-program har alldeles för hög ljudnivå och ffa många ljudkällor, det är så skönt när det är tyst! :)

Förstår dig helt. Både när det gäller att köra i mörker och att man ju måste ha snygga, höga klackar på jobbet och varma skor när man åker buss! :) Låter som att det kanske är billigare att köra bil ändå? ;)

Det blir makens lammstek och självklart Mello här ikväll. Ni också? Som tur är delar familjen mitt intresse, jag har varit Mello-nörd sedan jag var barn o Carola och Herreys vann. :) Älskar glamouren, kläderna, frisyrerna, musiken (nja inte alltid) även om det varit lite tristare på senare år. Fast jag har noll koll på startfältet ikväll...

Trevlig helg!

Stor kram <3



Unknown sa...

Hi, hi, blir nog billigare nästa vinter...om inte jag hitar ännu mera snygga gåskor och jackor/kappor! ;)
Japp! Sitter bänkad framför tv:n! :)
Stor kram! <3

Unknown sa...

Haha, punkt nr 4 känner jag igen lite extra. Har själv blivit varse sladdret på senare tid. Inte tänkt på att man kan affirmera istället för att gräma sig över det omöjliga i att träna bakdelen. Tack! :)

I den här familjen är vi barfotaskoanhängare (phu, långt ord). Eller......jag inser det förträffliga i tänket kring barfota men kan inte anamma det fullt ut. Tycker om att känna mig kvinnlig och att gå i skor med klackar ibland.

Superfina stövlar, älskar rosa! :)

Kramar från en annan Mello-nörd sedan barnsben, Anna-Karin

5 varv i rondellen sa...

Lana;
nästa vinter behöver du/vi säkert ytterligare skor! Slitage liksom... :) <3

Anna-Karin;
Vi får kanske starta en sladderklubb? Där vi affirmerar istället för kniper och tar i i löpspåret eller på gymmet? :) Affirmering funkar. Åtminstone mentalt!

Åh barfotaskor är ju oerhört intressanta! Har också funderat på ett par fast insett att behovet mitt kanske inte är så stort, än... :) Håller helt med. Känner mig inte hel utan klackar.

KRAM från en annan mello-nörd som inte ännu sett helgens deltävling (!)

Mia sa...

#5: Hehe, preciiis. Told you so. :) De är hursom jättefina och jag blev lite avis på dom.

#8: Gaah! Nu får vi ju vänta minst ett år tills fortsättningen av Gengångare kommer. Men, den som väntar på nåt gott...

Puss & kram