söndag 28 oktober 2012

Naturliga städprodukter

I samband med att jag började byta ut mina hygienprodukter mot ekologiska-/naturliga varianter gjorde jag samma förändring med städprodukterna. Ut åkte Ajax, Vim, Via, Vanish och liknande. In kom istället naturliga/ekologiska,/giftfria och mer miljövänliga städprodukter (bl a Maison Belles). Främst pga att jag vill undvika att utsätta mig själv och min familj för onödiga och ofta giftiga kemikalier, men givetvis även för miljöns skull.

Maison Belles rengöringsprodukter är helt ljuvliga. Klara favoriter här hemma. Underbara dofter av bl a mynta & lavendel, grapefrukt & citron, grönt te & salvia, apelsin & rosmarin, eller den juliga apelsin & kanel (!). Den senare gör att det doftar jul i hela huset. Samtidigt blir huset skinande rent. Gör städningen så mycket roligare (även om just jag inte alltid står för den). Emellanåt köper jag även tvätt- och mjukmedel från Maison Belle.

Mina två Maison Belle-favoriter är mynta & lavendel till badrummet och den juliga apelsin & kanel till köket.

Jag brukar handla från Magasin Krantz

Att använda bikarbonat, ättika, citron och såpa, eller andra gamla, tyvärr till stod del bortglömda, husmorstips vid städning är något jag just börjat lära mig. Försöker läsa på så mycket jag orkar och planerar att använda dessa produkter mer och mer framöver. Vi har hittills lärt oss hur en sprayflaska med en blandning av lite ättika, vatten och några droppar Yes kan göra en duschvägg av glas eller en spegel skinande ren (utan några som helst ränder). Ångrar att jag aldrig frågade mormor hur de städade förr, innan alla dagens moderna städprylar fanns.

Här kan man läsa om gamla husmorstips, eller hur man kan använda ättika.

Det finns säkerligen andra, likvärdiga eller bättre produkter där ute som jag ännu inte hittat. Är ju fortfarande i en inlärningsfas vad gäller kemikalier. Har du några tips får du gärna säga till. :)
 
 
 
 
 
 


1 kommentar:

Anonym sa...

Detta är ett intressant ämne tycker jag. Innan jag blev för dålig använde jag ibland samma saker som du vid städning, alltså såpa, citron, ättika och bikarbonat. Det känns skönt att slippa kemikalier. Nu när jag inte städar mer så blir det ofta Ajax.
Tack för tipset om Maison Belle! Jag brukar inte tåla rengöringssprayer, men dessa verkar jag tåla. De doftar inte så starkt som jag trodde.
Jag skulle vilja köpa http://www.tvalmakaren.se/sv/ såpa och prova. Den såpan vi köper (Grumme grönsåpa) innehåller både parfym och färgämnen.
Kram A