lördag 27 oktober 2012

Favoriter - ansiktsprodukter + deo










Sedan ett par år tillbaka använder jag inte längre vanliga ansiktskrämer, schampon eller deos. På uppmaning av min kinesiolog bytte jag successivt ut alla produkter mot "naturliga/ekologiska". I början trodde jag att det skulle bli betydligt dyrare, men det visade sig bli tvärtom.

Började då läsa allt jag orkade och kom över om naturliga hygienprodukter. En av de bloggar jag gillar allra mest är Naturligt snygg.

Favoriter i ansiktet - just nu; 
EMS-salva (dagkräm)
100% ekologisk arganolja från John Masters Organics (natt)
En blandning av ricin- & jojobaolja (ansiktsrengöring, suverän att ta bort vattenfast mascara med)

Favorit-deo:
Dr Hauschkas deo "Fresh"
Dessutom använder jag emellanåt ekologiskt (doftfritt) kokosfett i ansiktet, t ex vid solsveda, nervsmärta från bältrosen/ansiktsförlamningen eller små eksem. 

Hyn har blivit klarare, renare, jämnare, slätare och mer rosig. Ser betydligt fräschare ut. Rynkorna under ögonen har blivit mindre tydliga. För första gången någonsin känner jag mig fräsch utan smink. Tidigare var min hy lite grövre, rödflammig, lite små plitor, torra rynkor under ögonen. Jag gick aldrig utan concealer, rouge eller puder (det gör jag helst inte nu heller, men jag skulle kunna... :) ). Nu både känner jag mig och ser fräschare ut!






Ovan; min kvällsrengöring - efter tips från Cecilia Folkessons blogg. Har i flaskan till höger blandat ricinolja med jojobaolja (1:2). Smörjer in ansiktet + halsen och torkar av med fuktad handdukslapp eller en bomullsrondell. Tar mycket effektivt bort smink, inklusive vattenfast mascara. Lämnar huden mjuk och len. 

 


Till höger min "nattkräm", John Masters Organics 100% arganolja. Tar ett par droppar och smörjer in ansikte och hals. Tar ibland en extra droppe eller två för att smörja huden under ögonen lite extra. Flaskan är rätt dyr (499 kr) men räcker väldigt länge, minst ett halvår för mig även om jag "slösar".

I mitten är min "dagkräm" EMS-salvan från Ionosil. Salvan innehåller bl a EMU-olja, MSM, E-vitamin och kolloidalt silver. Den gav direkt min hy en fräschet jag tidigare inte upplevt. T o m min man såg skillnad redan efter en dag! :) Rynkorna runt ögonen känns slätare, ringarna under ögonen något mindre mörka (har medfödd tunn hud under ögonen och alltid mörka ringar). EMS-salvan är också suverän vid bett, små sår, eksem, acne, etc. Läkande, mjukgörande, klådstillande och antiseptisk.

Till vänster är min deo. Har testat mig igenom hela det naturliga utbudet och denna fungerar bäst för mig (Rosenseriens gamla formula var fantastisk men sedan de bytte formula funkar den tyvärr inte alls för mig). Dr Hausckas deo "fresh" håller mig fräsch hela dagen och även om jag blir lite blöt luktar det inte illa. Tvärtom tycker jag att jag luktar mindre svett sedan jag bytte till naturliga deos.

Jag handlar mina produkter hos Bodystore, i vanlig hälsokost eller på specialhälsokoster som Gryningen eller Lifeland.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det här låter intressant!
Nu blir jag inspirerad! :)
Tack för suveräna tips! :)
Ha en fin kväll!
//Lana

5 varv i rondellen sa...

Va roligt att du gillar tipsen!
Må så gott!

Anonym sa...

Här tassar jag in igen :) hittar fler och fler bra hälsotips på din sida. Tack! Anne