fredag 16 november 2012

LCHF-bounty

Lycka kan vara LCHF-bounty i miniformat och att se en Beck-film tillsammans med make och barnen. Att helg väntar, att maken är hemma och att kraschen tycks ha lättat något, trots "vabbande" av sjuk dotter ett par dagar. Att dottern och jag haft en mysdag med mycket prat om stort och smått, livet, känslor, vänskap och allt det där. Att vi äntligen knutit an till varandra ordentligt (min man var ju tyvärr både mamma och pappa i många år och den båda barnen anknöt till). Inser dock att vi nu har sett alla Beck-filmer på Viasat on demand så till nästa vecka måste vi hitta en ny filmserie som passar oss alla. :)

LCHF-bountyn var riktigt god även för oss som inte alls gillar kokossmak. Vilket jag inte väntat mig. Mättande och triggade inte mitt sötsug (är extremt sockerberoende och triggas mycket lätt). 1/3 mörk chokladruta per kula och 1/2 tsk honung på 35 kulor (drog ned på mängden honung i receptet). 

Receptet kommer från från Anna Halléns bok "LCHF för familjen", jag gjorde dock några små ändringar (se nedan). 

För mig som är grymt sockertokig och har svårt att begränsa mig räckte det med ett par, tre stycken. Sen blev jag proppmätt. Riktigt proppmätt. Vilket inte händer ofta när jag äter "godis", vet alla som känner mig...

Träffade btw min äldsta barndomsvän förra helgen och hon påminde mig om hur vansinnigt illa jag åt förr. Drack alltid saft eller cola till allt, snabbmakaroner och ketchup var standardmiddagen. Eller mackor till frukost/lunch/middag. Chips flera ggr i veckan. Gärna en tisdag förmiddag. Eller. Helst varje dag. Fettfritt. Margarin. Pulverpotatismos. Gärna två påsar Pågens kanelgifflar på en gång. Alltid halv- eller helfabrikat. Aldrig kunde jag ta en bulle. Åt tills inget fanns kvar. Kunde inte laga mat då jag träffade min man (som tur är är han en fantastisk amatörkock och han har lärt mig allt jag kan om att laga mat från grunden och med bra råvaror).  Jösses. Är den personen hon talade om verkligen jag? Jag har förändrats enormt. Mina smaklökar likaså. Är så tacksam över att min mammagruppsvän sa åt mig att ta bort sockret 2005 när hon såg hur ont i magen jag hade hela tiden. I början tyckte jag dock att hon var skvatt galen. Men sen förstod jag att hon hade rätt. Svårt som sjutton men så värt det. För min del...  :) Lycka är att inte ha ont i magen varje dag.



(foto; Vi får kanske öva lite på att göra dem snyggare till nästa gång? :) )


20 st
 2,5 dl fet kokosmjölk
1 + 2 dl kokosflingor
1 dl kokosfett (jag tog smör istället då jag tappar sömnen om jag äter kokosfett på kvällen och jag inte tänkte äta dessa på förmiddagarna...)
1 krm äkta vaniljpulver
0,5 krm salt (jag tog nog 1 krm)
1 msk honung (jag tog 1/2 tsk)
100 g mörk choklad (minst 70%, gärna 85% om du är sockerberoende och triggas lätt)
lite flingsalt (la jag till då jag älskar salt på mörk choklad)

Koka upp kokosmjölk, 1 dl kokosflingor, vaniljpulver o salt. Koka 15 min. Låt svalna lite. Rör ner 2 dl kokosflingor och honungen. Kyl ett par timmar eller över natten.

Forma små kulor eller större "bars" (jag gillar inte kokos så jag gjorde dem små = mindre kokossmak). Jag fick 35 kulor. Smält chokladen i vattenbad (jag tillsatte lite smör för att få den mer lättflytande). Rulla kulorna i chokladen. Lägg på bakplåtspapper. Strö över flingsalt. Låt stelna i kyl eller frys. Ät.

Inga kommentarer: