torsdag 29 augusti 2013

Kan man läka på sjukhus?

Hade gott om tid att fundera på sjukhuset.

Funderingarna handlade främst om vad i sjukhusmiljön som är läkande. Kom fram till att det enda var personalens empati och värme.

Allt annat är mer sjukdomsskapande. Maten. Miljön.

Vem blir frisk av allt socker? All skitmat? Fläckigt, smutsigt, äckligt? Medpatienter som skriker nätterna igenom så att ingen kan sova? Gardinerna? Färgerna på väggarna? Möblerna? Landstingskläderna?

Allt är så deprimerande och allt annat än läkande.

Undrar hur mycket snabbare patienter skulle tillfriskna om de fick en rogivande, vacker miljö, enkelrum, egen toalett, näringsrik mat utan socker och tillsatser?

3 kommentarer:

Linda sa...

Jag tycker du har helt rätt. Sjukhus är deprimerande. Och jag tyckte de två nätter jag tillbringade på sjukhus efter min hysterektomi var mer än tillräckligt.

Unknown sa...

Ja...håller med!
Bäst att inte hamna på sjukhus alls! :(
Kramar till dig vännen! <3 <3 <3
//Lana

5varvirondellen sa...

Tack söta! Ja, jag tycker att en kvart är för lång tid på sjukhus eller VC och håller mig undan. :)

Men det går ju inte alltid att välja. Däremot har vården en hel del att jobba med när det gäller patienttrivsel, läkande miljö och ffa läkande mat.